EDEN Školské jedálne

045/ 55 11 397 alebo 045 / 55 19 373

Späť

Najvyššie prípustné množstvá soli v potravinách

Pridané: 31.3.2016 13:45:00

31 Marec 2016

Od 1. decembra 2015 platí pre pekárne, reštaurácie, školské jedálne a pre výrobcov mrazených potravín výnos, ktorý stanovuje najvyššie prípustné množstvá soli v potravinách, pričom sú nové limity sprísnené najmä pre chlieb, pečivo, chladené a mrazené výrobky a pre pokrmy v stravovacích zariadeniach. Doteraz nesmel obsah soli prekročiť 20 gramov na kilogram, teraz sú limity sprísnené. Maximálny obsah soli v jedlách určených pre priamu spotrebu by mal byť 13 gramov na kilogram. Na hodnotenie spotreby soli majú jedálne dve možnosti a na výber dve hodnoty, ktorými sa budú riadiť. Prvú hodnotu stanovuje Ministerstvo zdravotníctva, a to je spomínaných 13 gramov na kilogram. Druhou je odporúčané maximum Svetovej zdravotníckej organizácie, ktoré je pre dospelého človeka ustanovené na 5 gramov za deň. V súčasnosti sú normy postavené tak, že kompletný nesladký obed bude obsahovať 2 až 3 gramy soli.

Najvyššie prípustné množstvá soli v potravinách

O soli dnes nehovoríme len tak bezdôvodne. Pripomeňme si teda, čím môžeme soľ v jedle nahradiť, ak chceme znížiť príjem soli našich ratolestí, ale zároveň nechceme zapríčiniť mdlosť jedla, na ktorú sa už teraz stravníci sťažujú, pretože z domu sú zvyknutí na oveľa slanšie, korenistejšie a v prvom rade chuťovo výraznejšie pokrmy. Problém je však v tom, že ak to so soľou preháňame, prah citlivosti na slanú chuť sa posunie. Ak sú teda deti zvyknuté na presolené obedy plné korenia a vegety, aj keď im obed dostatočne ochutíte, bude sa im zdať nedochutený. Tu treba apelovať na rodičov, pretože veľkú úlohu v tomto smere zohráva používanie soli v rodinnom stravovaní.

Jedlo s menšou dávkou soli nemusí byť automaticky málo chutné, pretože soľ sa dá sčasti pri varení nahradiť napríklad bylinkami. Samozrejme najlepšie sú čerstvé a úplne top sú tie, ktoré si sami vypestujeme, hoci v črepníku doma na okne. Okrem príjemnej vône dodávajú bylinky jedlu aj príťažlivý vzhľad. Najčastejšie sa na dochutenie jedla používa kôpor, tymian, pažítka, bazalka, oregano, petržlenová a zelerová vňať, mäta, majorán, rozmarín a koriander. Výborne jedlo ochutí cibuľa, cesnak a citrónová šťava. Použite určite aj čerstvú sezónnu zeleninu, ktorá je určite chutnejšia ako tá zo skleníka. 

Soľ a bylinky

Ak chceme urobiť niečo pre seba a pre svoje zdravie, výrobky, ktoré obsahujú veľa soli môžeme postupne obmedzovať. Mnoho soli ešte stále, aj po sprísnení noriem, nájdeme v pečive a v konzervovaných potravinách. Tu sú však vyššie množstvá soli prípustné, lebo soľ má zároveň aj konzervačné účinky. Soľou sú presýtené jedlá rýchleho občerstvenia, tavené syry, paštéty a údené mäso. Obmedziť však môžeme aj chipsy, sardely, kečup, vreckové polievky a sójové omáčky.

Samozrejme však nemôžeme celkom zavrhnúť soľ, lebo má pre naše telo aj priaznivé účinky, no nemali by sme to s ňou preháňať. Treba však soliť primerane, pretože v primeranom množstve je soľ naozaj pre človeka potrebná. Okrem toho môžeme používať aj morskú soľ. Tá obsahuje jód, ktorý je dôležitý pre funkciu štítnej žľazy a bróm, ktorý ma pozitívny účinok na nervový systém. Obsahuje aj sodík a draslík, ktoré podporujú sústredenie sa.

Záverom si len môžeme spomenúť na rozprávku Soľ nad zlato. Tá potvrdzuje, že jedlo bez soli sa jesť nedá, no ani presolené jedlo nie je to pravé pre naše zdravie. Treba soliť s mierou. Soľ v nadbytočnom množstve totiž neprospieva nášmu zdraviu, pretože telo vďaka jej prítomnosti zadržiava vodu a tým sa znižuje vylučovanie odpadových látok z tela. Pri nadmernom solení sa zvyšuje aj riziko ochorenia ciev, poškodenia obličiek a pečene, lebo telo nestačí soľ vylučovať. Presolené jedlá môžu viesť aj k rakovine žalúdka, rednutiu kostí a k poškodeniu srdca a mozgu. 

Diskusia

(0 komentárov)
Žiadne komentáre