EDEN Školské jedálne

045/ 55 11 397 alebo 045 / 55 19 373

Späť

Žltá rozjasní jedálniček nielen na deň narcisov

Pridané: 14.4.2016 14:45:00

14 Apríl 2016

Deň narcisov je dňom boja proti rakovine. Už v minulých článkoch sme sa venovali antioxidantom, čo sú látky v potravinách, ktoré bojujú proti voľným radikálom. Zozbierali sme aj recepty, v ktorých sú zakomponované antioxidanty a sú vhodné aj pre školské jedálne. Zajtrajšok sa však bude niesť v znamení žltej farby. Pripnutím žltého narcisu vyjadrujeme podporu všetkým, ktorí čelia zákernej rakovine. Dobrovoľným príspevkom zároveň vyjadrujeme aj spolupatričnosť a podporu onkologickým pacientom. Že vám ich osud nie je ľahostajný môžete prejaviť aj tým, že si oblečiete na seba niečo žlté. A čo tak niečo žlté zakomponovať aj do jedla?

Žltá rozjasní jedálniček nielen na deň narcisov

Žlté potraviny sú prírodným antidepresívami, pretože žltá farba je plná energie a pripomína životodarné slnko. Okrem toho žlté potraviny podporujú správnu funkciu nervového systému, pomáhajú očisťovať organizmus a pozitívne ovplyvňujú aj látkové procesy v tele. Žlté potraviny dokonca podľa starej čínskej medicíny prispievajú aj k rehabilitácii a liečbe poškodenej pečene. Aké potraviny sem patria? Určite na jedálny lístok zaraďte citróny, kukuricu, žltú papriku, banány, ananás, žltý melón a žlté jablká.

Citrón

Citrón je niekedy označovaný aj ako zázračná potravina. Voda s citrónom napríklad urýchľuje chudnutie, ale to ani z ďaleka nie je všetko. Citrón podporuje imunitu a je práve preto obľúbeným antioxidantom. Má totiž významnú úlohu pri podporovaní zdravej funkcie imunitného systému. Citróny sú ideálnym prostriedkom proti prekyslenému organizmus a dokážu skvele vyrovnať pH organizmu. Podporujú trávenie, čistia a stimulujú pečeň. Majú pozitívne účinky aj na pleť. Minimalizujú vznik i prehlbovanie vrások. Vitamín C, ktorý sa nachádza v citrónoch, podporuje hojenie rán a je dôležitý pre zdravé spojivové tkanivo, kosti a chrupavky. Navyše má vitamín C aj výrazné protizápalové účinky. Citrónová šťava dodáva telu energiu. Navyše má citrón upokojujúci účinok na nervový systém. Jeho vôňa má relaxačný účinok a dokáže rýchlo zahnať zlosť alebo podráždenie.

Citróny

Kukurica

Kukurica nie je ani zďaleka obyčajnou potravinou. Je dokonca opradená legendami. Starí Mayovia verili, že prvý človek bol stvorený z kukuričných zŕn rozomletých na kašu. V skutočnosti naozaj dokáže kukurica telo revitalizovať. Je to nutrične veľmi bohatá potravina a obsahuje mnohé látky, ktoré sú dôležité pre telo i mozog zároveň. Obsahuje množstvo vitamínu B, ktorý je dôležitý pre správne fungovanie vnútorných orgánov i pre metabolizmus. Kukurica sa považuje za prírodné sedatívum, pretože obsahuje veľa mangánu, ktorý pôsobí proti stresu, svalovým kŕčom a srdcovej arytmii. Súčasne však posilňuje intelekt, sústredenie, pozitívne vplýva aj na pleť a vlasy. Zlepšuje náladu a udržuje naše bunky zdravé.

Kukurica

Žltá paprika

Ak patríte medzi tých ľudí, čo veľa pracujú a málo spia, paprika denne, napríklad na raňajky, vám určite pomôže dodať telu potrebnú energiu. Z papriky sa dajú pripraviť mnohé pokrmy, pretože papriku je možné dusiť, piecť, grilovať, plniť, zapekať alebo konzumovať surovú. Paprika je štedrá na vitamíny a minerály. Žltá paprika obsahuje veľa vitamínu E a látky, ktoré chránia oči, znižujú riziko sivého zákalu a stareckej slepoty. Obsahuje mnoho vitamínu C a neubudne ho dokonca ani po tepelnej úprave.

Žltá paprika

Banány

Banány sú zásobárňou energie. Banány pomáhajú okrem toho prekonať aj mnohé ochorenia, preto by sa mali stať súčasťou pestrej a vyváženej stravy. Banány obsahujú látku, ktorú telo pretvára na serotonín. Ten je dôležitý pre zrelaxovanie tela i mysle, zlepšuje náladu a nazýva sa preto aj hormónom šťastia. Okrem toho reguluje hladinu cukru v krvi a pozitívne teda ovplyvňuje náladu. Ak teda máte depresie, určite konzumujte banány. Pre ženy, ktoré trpia predmenštruačným syndrómom sú banány vhodnejšie ako ktorékoľvek tabletky. Banány majú vysoký obsah železa, sú teda účinným bojovníkom proti anémii. Obsahujú extrémne veľa draslíka a preto sú výborné v boji s vysokým krvným tlakom. Pozitívne vplývajú na činnosť mozgu, obsahujú mnoho vlákniny, a tak ovplyvňujú aj trávenie, zmierňujú pálenie záhy a sú výborné pri rôznych tráviacich ťažkostiach. Obsahujú však veľa cukru, ak teda chudnete, doprajte si ich v dopoludňajších hodinách.

Banány

Žlté jablká

Žlté jablká sú vzácnejšie ako červené alebo zelené a údajne majú najviac kalórií. Avšak, neobsahujú tuk, ktorý by zvyšoval celkovú kalorickú hodnotu, naopak, vynikajú sacharidmi vo forme prírodných cukrov a vlákniny. Žlté jablko je teda vhodné ako desiata, pretože dodá telu dostatok potrebnej energie. Jablko určite nešúpte, okrádate sa tak o cenné živiny a energiu.

Žlté jablká

Ananás

Ananás je exotickým druhom ovocia, no je ho možné kúpiť takmer v každých potravinách aj u nás, pretože ide o veľmi obľúbený druh ovocia. Obsahuje vitamíny skupiny B, ktoré vyživujú pleť i vlasy. Poskytuje veľa živín, vitamínov, minerálov i stopových prvkov. Obsahuje veľa vody, preto podporuje aj látkovú výmenu. Zanedbateľný nie je ani serotonín, a tak aj konzumácia ananásu zlepšuje náladu. Je účinný aj pri prechladnutí, znižuje teplotu a rozpúšťa hlieny v prieduškách. Pomáha aj pri trávení, podporuje krvný obeh a zabraňuje vzniku usadenín.

Ananás

Žltý melón

Ide o zdravý, chutný a ľahký plod. Obsahuje v sebe až 90 % vody. Je to teda ľahká potravina, vhodná i pri chudnutí alebo ako osvieženie počas horúcich letných dní. Žltý melón je však v skutočnosti zelenina, hoci chutí sladko ako ovocie. Žltý melón podporuje imunitný systém a trávenie, urýchľuje metabolizmus, podporuje dobrý zrak, pôsobí protizápalovo, očisťuje celý organizmus, znižuje tlak i cholesterol, pozitívne vplýva na cievy, normalizuje hladinu cukru v krvi a čo je veľmi dôležité, zvyšuje sústredenosť, uvoľňuje nervový systém, zbavuje telo stresu a napätia a skvalitňuje aj spánok. Žltý melón sa teda naozaj oplatí zaradiť do jedálnička.

Žltý melón

 

Diskusia

(0 komentárov)
Žiadne komentáre