EDEN Školské jedálne

045/ 55 11 397 alebo 045 / 55 19 373

Späť

Skúsenosti s novými receptúrami

Pridané: 4.4.2016 16:00:00

04 Apríl 2016

Prišiel ten čas, aby sme sa znovu zamysleli nad novými normami, ktoré priniesli so sebou množstvo nových receptov. Tieto nové recepty stavili na tofu, bulgur a králičie mäso. Okrem nových surovín, ktoré sa dovtedy v školskej jedálni až tak neobjavovali, upravili sa aj spôsoby prípravy jedál. Viac sa pečie, menej sa frituje. Používajú sa bylinky, obmedzuje sa soľ. Mnohé vedúce však čelia otázke, či sa majú tieto nové receptúry variť aj v tom prípade, že deťom nechutia a vyhadzujú sa viac ako ostatné. Iné vedúce však apelujú, že stravníci si musia na nové suroviny aj zvyknúť a preto treba byť trpezliví. Predsa len, z domu sú deti zvyknuté na úplne iné potraviny.

Skúsenosti s novými receptúrami

Zo skúseností vedúcich školských jedální je jasné, že niečo deťom chutí a niečo nie. Ale tak je to pri každom recepte, dokonca aj rokmi overený recept nebude chutiť každému dieťaťu. Veľmi dôležitá však z nášho pohľadu bola aj informovanosť. Stravníkov bolo potrebné oboznámiť s novými surovinami, ktoré sa v receptoch používajú. Niektorí totiž ani len netušia, čo je to bulgur a čo pohánka a načo je ich konzumácia dobrá. Osveta medzi žiakmi určite pomohla, ale tiež neurobí zázraky. No našťastie receptúr je veľmi veľa a je aj z čoho vyberať a určite sa niektoré jedlá aj z nových receptúr stanú medzi deťmi obľúbené.

Samozrejme, tieto jedlá sú z pohľadu kuchárok náročnejšie na prípravu a deti nie sú zvyknuté na takýto druh stravy, keďže doma konzumujú pizzu a hranolky. No nemáme sa čomu čudovať, pizzu nám domov prinesú už takmer kedykoľvek a čo je dôležité, nestojí nás žiadny čas na prípravu. V prvom rade by tieto nové recepty mali doma variť aj rodičia, resp. sa aspoň snažiť ozdraviť stravu svojich ratolestí. Tu však narážame na problém. Rodičia nemajú čas na vyváranie komplikovaných jedál a sami nemajú o nových surovinách informácie a netušia, ako by ich mali pripraviť.

Možno aj preto, že u detí sa veľmi tieto recepty neujali, ministerstvo spustilo projekt s názvom Receptúry v školských jedálňach očami detí. Rodičia v rámci tohto projektu mohli priniesť svoje obľúbené domáce recepty z kategórie bezmäsitých, zeleninových a zemiakových a docieliť tak, aby ich deťom viac chutilo.

Zemiakové jedlá

O nedokonalostiach tohto projektu sme už v minulosti písali. Dnes dávame priestor samotným zamestnancom školských jedální a ich skúsenostiam s týmto projektom.

Mnohé vedúce sa do tohto projektu pustili s veľkým odhodlaním. Vytvorili si aj letáky, ktorými chceli spropagovať tento projekt.  Rozvešali ich na viditeľných miestach v škole, v školskej jedálni, dali oznam na stránku školy a zdieľali na facebooku. A čakali márne. Situáciu potom zachraňovali vlastnými receptami, pretože si nechceli nechať ujsť príležitosť zapojiť sa do úpravy receptov, ktoré dennodenne varia.  Mnohí sa však do tohto projektu nezapojili, pretože termín bol veľmi krátky.

S novými normami však súvisí aj používanie produktov, ktoré nie sú kuchárkam až tak známe a často nevedia, ako ich použiť. Dostali napríklad odporúčanie použiť medvedí cesnak, no máloktorej bolo vysvetlené do akých jedál a akým spôsobom.

Medvedí cesnak

Sušený medvedí cesnak sme do nášho sortimentu zaradili aj my a vedúcim školských jedální naše obchodné zástupkyne ochotne vysvetlili, ako ho majú používať.

Sušený medvedí cesnak sa hodí do každého jedla, v ktorom má byť použitý obyčajný cesnak. Táto bylinka skvelo ochutí pokrmy a je zároveň aj veľmi zdravá. Chuťovo sa blíži k pažítke zmiešanej s cesnakom. Je ideálny do polievok. Použite ho s petržlenovou vňaťou, dosiahnete tak lahodnejšiu chuť jedla. Medvedí cesnak je vhodný aj pre deti, čo je jeho najväčšie pozitívum. Obsahuje veľa vitamínu B a C, sodík, vlákninu a draslík.

Medvedí cesnak však má aj iné využitie. Je to predovšetkým bylinka, ktorá chráni naše zdravie. Poskytuje ľudskému telu mnoho ochranných látok. Pomáha pri ochoreniach dýchacieho systému a posilňuje imunitu. Skvelý je napríklad v čase chrípkovej epidémie. 

Diskusia

(0 komentárov)
Žiadne komentáre