EDEN Školské jedálne

045/ 55 11 397 alebo 045 / 55 19 373

Späť

Antioxidanty vo vašej školskej jedálni 1.časť

Pridané: 11.4.2016 08:00:00

11 Apríl 2016

Antioxidanty sú látky, ktoré sú schopné v organizme kompenzovať škodlivé účinky prebiehajúcich oxidačných procesov. Hrajú kľúčovú úlohu pri prevencii vzniku niektorých chronických ochorení, ako sú napríklad rakovina, srdcové choroby, mŕtvica, Alzheimerova choroba alebo šedý zákal. Vyskytujú sa najčastejšie v ovocí a zelenine, ktoré má výrazné farby, no aj v iných potravinách, ktoré vám predstavíme. Všetko sú to potraviny, ktoré môžete zaradiť aj do vášho jedálneho lístka v školskej jedálni. Ponúkame vám pre inšpiráciu aj niekoľko receptov, z ktorých si určite niečo vyberiete.

Antioxidanty vo vašej školskej jedálni 1.časť

Jablká

Tieto nenápadné plody ukrývajú v sebe veľkú moc. Už tri jablká denne dokážu telu pomôcť úspešne sa brániť pred chrípkou, nachladnutím, kašľom a horúčkou. Jablko je odborníkmi považované za mimoriadne cenné, niektorí ho dokonca označujú ako najzdravšie ovocie na svete, pretože je plné vitamínov, minerálov i stopových prvkov. Výskumníci tak isto odporúčajú jablká ako zbraň proti rakovine. Navyše, priaznivo pôsobia na trávenie a chránia pankreas. Sú výborné aj na zahasenie smädu. Ďalším plusom je, že jablká sú dostupné počas celého roka. Okrem toho, jablká sú vhodné aj pri ťažkostiach so srdcom, pretože odvádzajú z tela nadbytočnú vodu, vďaka čomu sa srdce menej namáha.

Jablká

Hrozno

Hrozno obsahuje množstvo vitamínov a antioxidantov, preto je veľmi zdravé. Odporúča sa aj vtedy, keď chceme zbaviť telo škodlivých látok. Pôsobí predovšetkým ako prevencia pred rakovinou hrubého čreva, ale okrem toho napríklad zmierňuje únavu, pomáha zvládať depresie a lieči aj migrénu. Hrozno je obľúbenou potravinou aj z toho dôvodu, že je ho možné konzumovať rovnako so sladkým i slaným. Obľúbené sú jednohubky s hroznom alebo kombinácia hrozna so syrom. Je súčasťou šalátov, zákuskov i nápojov. Vynikajúce sú aj šupky z hrozna, pretože zlepšujú trávenie. Okrem toho existuje viacero odrôd hrozna. Červené a tmavomodré odrody obsahujú ešte väčšie množstvo látok, ktoré chránia ľudské telo pred srdcovými a inými ochoreniami.

Hrozno

Orechy

Vlašské orechy sú bombou plnou zdravia. Ich pravidelná konzumácia dokáže znížiť hladinu cholesterolu a podporuje aj imunitný systém. Zlepšujú činnosť srdca a podporujú aj pamäť. Výrazne prospievajú činnosti mozgu. Zlepšujú koncentráciu a podľa posledných štúdií dokonca preventívne pôsobia proti Alzheimerovej chorobe. Obsahujú veľa horčíka, preto pomáhajú odbúrať stres a zbavujú telo aj svalových kŕčov. Sú doslova nabité vzácnymi látkami, preto by v našom jedálnom lístku nemali chýbať. Netreba to však s nimi preháňať, pretože v sebe ukrývajú aj cukry a bielkoviny. Avšak, ak ich konzumujeme v rozumnom množstve, pomáhajú aj v prevencii proti cukrovke, rakovine a srdcovým ochoreniam.

Orechy

Kakao

Podľa súčasných výskumov odborníci predpokladajú, že kakao pôsobí preventívne proti srdcovým chorobám, ktoré sú najrozšírenejšími ochoreniami súčasnosti. Okrem antioxidačného účinku, kakao v sebe ukrýva aj látky, ktoré znižujú krvný tlak. Kakao stimuluje nervový systém a pomáha tak pri zvládaní nervozity. Chráni pred zubným kazom a pôsobí preventívne proti vzniku civilizačných chorôb. Tak isto má pozitívny vplyv na našu odolnosť voči chorobám. V minulosti kakaové bôby nazývali jedlom bohov, dnes je to jeden zo silných antioxidantov. Čo je výborné, látky, ktoré obsahuje sú pre ľudský organizmus ľahko stráviteľné. 

Kakao

Cibuľa

Cibuľa je mocná čarodejnica, pretože lieči i dobre chutí zároveň. Je takmer každodennou prísadou v školských jedálňach i domácich kuchyniach. Málokedy si však uvedomujeme, aké pozitívne účinky na nás má jej konzumácia. Jej výhodou je vysoká variabilita pri spracovaní. Konzumujeme ju surovú, varenú, pečenú i smaženú na tisíc rôznych spôsobov. Cibuľa obsahuje veľké množstvo vitamínov a látky, ktoré dokážu účinne ničiť choroboplodné zárodky. Šťava z cibule má protizápalové účinky a dokáže vyliečiť aj ťažkosti s dýchacími cestami. Je ideálna pre diabetikov, pretože znižuje hladinu cukru v krvi. Okrem toho znižuje vysoký krvný tlak, hladinu tukov v krvi a bráni vzniku rakovinotvorných buniek. Podľa posledných výskumov  konzumácia cibule rapídne znižuje riziko tvorby nádoru prostaty.

Cibuľa

Tofu

Svoje stravovanie môžeme ozdraviť pridaním tofu, pochúťkou so sóje. Kvalitne spracované tofu môže ozdraviť náš jedálniček, pretože obsahuje veľké množstvo bielkovín. Okrem toho obsahuje vápnik, železo, fosfor, horčík, draslík a vitamíny. Je diétnou potravinou. Zástancovia sóje hovoria o sóji ako o malom zázraku. Podľa nich zvyšuje koncentráciu a pamäť, omladzuje a má aj protizápalové účinky. Okrem toho zlepšuje zrak, odvodňuje organizmus a pomáha aj pri chudnutí. Chráni obličky a dokáže vyrovnať hladinu dobrého a zlého cholesterolu v krvi. Na sóju by si však mali dať pozor tí, ktorí majú problém so štítnou žľazou. Viac informácií o tejto potravine, o ktorej sa vo vedeckých i laických kruhoch tak často diskutuje, nájdete na našej stárnke. 

Tofu

Pečeň

Pečeň je ozajstnou superpotravinou, aj keď jej konzumácia má rovnako svojich priaznivcov i odporcov. Odporcovia pečeň odmietajú, pretože podľa nich obsahuje mnoho škodlivých látok, pretože jej úlohou je neutralizovať v organizme toxíny. No v pečeni sa naozaj toxíny neuskladňujú, dokonca obsahuje dôležité a prospešné živiny a vitamíny. Práve tieto živiny poskytujú telu nástroje na to, aby sa dokázalo zbavovať škodlivých látok.

Pečeň

Olejnaté ryby

Ryby na jedálnom lístku sú obrovskou posilou pre zdravie. Ryby sú totiž bohaté na vitamíny skupiny B. Významný je vitamín B12, ktorý podporuje dobré fungovanie nervového systému. Ryby sa odporúča konzumovať osobám so srdcovo-cievnymi ochoreniami, pretože obsahujú omega-3 mastné kyseliny. Strava bohatá na omega-3 mastné kyseliny zvyšuje pružnosť tepien a znižuje možnosť ich zúženia. Sú nevyhnutné aj pri vývoji mozgu a preto lekári odporúčajú ich častejšiu konzumáciu budúcim matkám. Jedenie olejnatých rýb, ak sú správne pripravené, vedie k zníženiu krvného tlaku. Sú tiež bohaté na jód, ktorý výdatne podporuje činnosť štítnej žľazy. Olejnaté ryby sú prevenciou proti rakovine, pretože dokážu potláčať bujnenie rakovinových buniek. 

Ryby

Diskusia

(0 komentárov)
Žiadne komentáre