EDEN Školské jedálne

045/ 55 11 397 alebo 045 / 55 19 373

Novinky

03
Máj
2017

Z čoho vyrobiť cesto na múčniky

Pridané: 3.5.2017 10:45:00

Z čoho vyrobiť cesto na múčniky Prísady do cesta majú dvojaký význam. Prvou skupinou sú prísady, ktoré ovplyvňujú štruktúru cesta. Druhou skupinou sú prísady, ktoré ovplyvňujú jeho objem. Štruktúru cesta ovplyvňuje múka a vajcia. K tvorbe objemu pomáhajú vyšľahané bielka. Najdôležitejšia v ceste je však múka. Nesmieme však zabudnúť ani na tuk. Len vďaka tuku sú múčniky krehké a chrumkavé zároveň. Tuk môžeme takisto šľahať s cukrom a dodávame tak cestu vláčnosť. Hovorí sa, že cesto kypríme. Cukor ochucuje výrobok. Chuťové vlastnosti zvýrazňujú vajcia. Do cesta používame aj kvapalné zložky, najčastejšie vodu a mlieko, rozpúšťajú bielkoviny, cukor a rozpustné soli. Keďže s týmito surovinami prichádzate dennodenne do styku, určite viete, aký zmysel má ich pridanie do cesta. V prípade, že nie, prečítajte si nasledujúce riadky.

Čítajte viac... Komentáre: 0

02
Január
2017

Ryby od výmyslu sveta 1

Pridané: 2.1.2017 08:30:00

Ryby od výmyslu sveta 1 Ako to už býva, aj tu môžeme použiť prirovnanie: „Nie je ryba ako ryba.“ V nasledujúcich riadkoch preskúmame jednotlivé druhy rýb z hľadiska kvality mäsa, výživných látok i najvhodnejšieho spôsobu na spracovanie. Kvalita rybieho mäsa sa môže totiž líšiť napríklad od toho, v akej vode ryby žijú. Ryby z chladnejších vôd sú bohatšie na omega-3 mastné kyseliny. Okrem toho ryby obsahujú vitamíny A, B a D, ale aj minerálne látky, fosfor, draslík, železo, horčík a vápnik. V morských rybách sa nachádza viac minerálnych látok ako v rybách sladkovodných, ale to neznamená, že sladkovodné ryby sú menej zdravé, len že je rozloženie minerálnych látok, vitamínov a omega-3 mastných kyselín iné. Pri morských rybách je okrem toho ešte vysoký aj obsah jódu. Obsah spomenutých minerálnych látok závisí od toho, v akom veku bola ryba vylovená.

Čítajte viac... Komentáre: 0

13
Október
2016

Ako správne pripraviť mäso

Pridané: 13.10.2016 08:45:00

Ako správne pripraviť mäso Vedeli ste, že pripraviť špeciality z bravčoviny, tak aby boli šťavnaté nie je až také jednoduché? Hovädzina je ešte tvrdším orieškom, no správnou prípravou dosiahneme naozajstnú delikatesu. Dokonca ani kvalitná hydina nie je základom úspechu, ak sa nám podarí mäso vysušiť. A čo teľacina? Je to tak jemné mäsko, že pri jeho príprave je dôležitá precíznosť. Tak isto, na každé mäso sú vhodné iné koreniny. Ako mäso správne pripraviť a ako ho správne ochutiť sa dozviete v nasledujúcich riadkoch.

Čítajte viac... Komentáre: 0

03
Máj
2016

Olejové špecialitky

Pridané: 3.5.2016 15:45:00

Olejové špecialitky Rastlinné oleje pochádzajú zo semien, strukovín, orechov a niektoré dokonca aj z ovocia. Podľa toho, o aký rastlinný olej ide, sa rozhodujeme či je vhodný do teplej alebo studenej kuchyne. Ale rovnako si vyberáme aj podľa toho, aký má účinok na naše zdravie, pretože niektoré oleje sú doslova skvapalneným liekom vo fľaštičke. Kokosový olej je kráľom aj v kozmetike, palmový olej je zas najlacnejším. Lieskovcový olej patrí medzi najkvalitnejšie rastlinné oleje, sezamový má zasa rovnako dlhú históriu ako aj zoznam liečivých účinkov. Orechový olej je jeden z najvýživnejších, ľanový je pokladaný za zázrak prírody, tekvicový našiel svoje uplatnenie v studenej kuchyni. Arašidový olej má jedinečnú arómu a využíva sa predovšetkým v exotickej kuchyni a kukuričný olej je vhodný aj do teplej kuchyne. Je potrebné však vedieť o nich oveľa viac.

Čítajte viac... Komentáre: 0

03
Máj
2016

Ako si vybrať správny olej

Pridané: 3.5.2016 15:15:00

Ako si vybrať správny olej Sortiment rastlinných olejov na varenie je veľmi široký a neustále sa na trhu objavujú nové a nové produkty. Niekedy môže byť zákazník veľmi zmetený z toho, ako si z tak širokej ponuky vybrať správny olej. Navyše, každý olej sa používa na niečo iné. Rozhodovať sa teda môžeme podľa toho, na aký účel má byť olej použitý, ale tiež podľa toho, aké vlastnosti od neho očakávame, koľko zaň hodláme zaplatiť a či chceme, aby mal nejaký špeciálny účinok na naše zdravie. Tejto stránke olejov sa budeme venovať v ďalšom článku. Dnes sa pozrieme na to, ako sa čo najjednoduchšie zorientovať v rastlinných olejoch.

Čítajte viac... Komentáre: 0

16
December
2015

Zdravie na vianočnom stole

Pridané: 16.12.2015 11:00:00

Zdravie na vianočnom stole Vianočné sviatky sú chvíľami rodinnej pohody, oddychu a pohodlia, no spájajú sa aj so sviatočne prestretým stolom, ktorý sa doslova prehýba pod rôznymi dobrotami od výmyslu sveta. Cez sviatky sa oddávame nadmernému vianočnému hodovaniu a v novom roku sa snažíme zhodiť nejaké to nabrané kilečko. Táto problematika sa však týka aj detí. Je preto veľmi dôležité, aby sme dbali na ich zdravé stravovanie. Cez školský rok sa o ich hladné brušká starajú vedúce školskej jedálne a kuchárky, avšak počas sviatkov je to čisto na rodičoch a voľnejší prázdninový režim sa prejaví aj na chuťových pohárikoch stravníkov. Preto treba dbať na zdravú výživu aj počas vianočných sviatkov a my vám poradíme ako.

Čítajte viac... Komentáre: 0

20
August
2015

September v znamení tofu

Pridané: 20.8.2015 11:00:00

September v znamení tofu September nebude plný zmien len pre prváčikov alebo pre žiakov, ktorí prvý raz prejdú cez brány stredných škôl. Zmeny čakajú aj na vedúce školských jedální a na kuchárky, pretože ministerstvo školstva plánuje presadiť zdravšie a pestrejšie stravovanie a preto pripravilo 68 nových receptov, čím rozšíri súčasné normy školských jedální. V školských jedálňach sa v súčasnosti stravuje približne 66 % žiakov materských, základných i stredných škôl. Pri stredoškolákoch je toto percento oveľa nižšie, preto je dôležité upriamiť pozornosť na týchto stravníkoch a znova ich prilákať k školským obedom.

Čítajte viac... Komentáre: 0

17
Júl
2015

Potraviny, ktoré majú byť v školských jedálňach tabu

Pridané: 17.7.2015 09:30:00

Potraviny, ktoré majú byť v školských jedálňach tabu Existujú potraviny, ktoré by v jedálnom lístku školských jedální nemali chýbať. Zaraďujeme ich dokonca aj niekoľkokrát do týždňa. Dôležitou zložkou jedálneho lístka by tak mali byť strukoviny, zemiaky, zelenina, obilniny, ryby a čerstvé mäso. Sú však potraviny, ktoré v jedálnom lístku nemajú svoje miesto.

Čítajte viac... Komentáre: 0