EDEN Školské jedálne

045/ 55 11 397 alebo 045 / 55 19 373

Novinky

04
Október
2017

Zázračné jogurty

Pridané: 4.10.2017 09:00:00

Zázračné jogurty Jogurt patrí medzi najstaršie potraviny ľudstva a stále patrí medzi tie najobľúbenejšie, ale zároveň aj medzi tie najzdravšie. Pôsobí pozitívne na trávenie, ale dokonca aj na zdravie pokožky. S pleťou dokáže urobiť naozajstné divy. Okrem toho buduje správnu črevnú mikroflóru a podporuje tvorbu imunitných buniek. Preto je prevenciou proti chrípke. Jeho pravidelná konzumácia znižuje aj krvný tlak. Dokonca má antibakteriálne aj protiplesňové účinky.

Čítajte viac... Komentáre: 0

04
Október
2017

Maslo a margarín. Čo je pre naše zdravie lepšie?

Pridané: 4.10.2017 08:30:00

Maslo a margarín. Čo je pre naše zdravie lepšie? Tuky sú pre naše telo neskutočne dôležité. Dokonca sú účinnou prevenciou vzniku srdcovocievnych ochorení, treba si však dávať pozor na to, v akej forme budeme tuky prijímať. Vyvstáva otázka, či si na chlieb natrieť maslo alebo margarín. O masle je rozšírený mýtus, že obsahuje živočíšne tuky, ktoré sú zdrojom mnohých ochorení. Preto sa dlho preferovali rastlinné margaríny. Kvalitné prírodné maslo však nemôžeme v žiadnom prípade odsúvať z jedálneho lístka, pretože podľa najnovších výskumov, je skutočné maslo lepšie ako margarín, i väčšina olejov.

Čítajte viac... Komentáre: 0

29
September
2017

Vegetariánstvo

Pridané: 29.9.2017 08:00:00

Vegetariánstvo Od roku 1978 si každý rok pripomíname Svetový deň vegetariánov. V tento deň by sme si mali od vegetariánov vziať niektoré zvyky za svoje. Vegetariáni prijímajú bezmäsitú stravu. Zo živočíšnych produktov konzumujú iba mlieko, syry, jogurty a vajcia. Dôležité však je, aby vegetariáni svoj jedálniček obohatili o špecifické zdroje vápnika, bielkovín, minerálov a stopových prvkov, ktoré by im pri nevyváženej vegetariánskej strave mohli chýbať. Aj vegetariánska strava však môže byť nielen pestrá, ale v prvom rade výživná. Preto jeden deň bez mäsa môže vydržať každý jeden z nás.

Čítajte viac... Komentáre: 0

03
Júl
2017

Citronáda a limonády nielen pre deti

Pridané: 3.7.2017 14:45:00

Citronáda a limonády nielen pre deti Citronáda je osviežujúci nápoj a v Spojených štátoch amerických deti na predmestí tradične predávajú doma robenú limonádu susedom, aby si tak zarobili nejaké drobné. Táto scéna sa už objavila v takmer každom seriáli či filme. V skutočnosti má citronáda toľko obdivovateľov hlavne preto, že je jej príprava veľmi jednoduchá a počas letných dní tento nápoj náramne osvieži. Výborne sa hodí aj ako doplnok k obedu či večeri. Jej kyslastá chuť je pre chuťové poháriky naozajstným sviatkom. Citronáda je bohatá na vitamín C. Ten je dôležitý predovšetkým pre posilnenie obranyschopnosti nášho tela. Chráni nás pred chrípkou i nachladnutím. V horúcich letných dňoch si do pohára s citronádou pridávame aj ľad, pozor však na bolesť hrdla, ktorá sa môže dostaviť po vypití príliš studeného nápoja.

Čítajte viac... Komentáre: 0

07
Jún
2017

Pitný režim v škole a škôlke

Pridané: 7.6.2017 08:15:00

Pitný režim v škole a škôlke V poslednej dobe sa veľmi často hovorí o pitnom režime a aj my sa naň snažíme upozorňovať každý rok. Pitný režim je totiž veľmi dôležitý. My, dospelí, si ho v podstate sledujeme sami. Veľakrát naň aj zabudneme a potom sa ho snažíme dohnať, ale nárazové pitie nie je pre naše zdravie to pravé. Väčší pozor však treba dávať na deti. Na výlet napríklad nikdy nemôžeme zabudnúť zobrať vodu. Dieťa dehydratáciu zvláda oveľa ťažšie ako dospelý človek. Ako je to však s pitným režimom detí v škole a v škôlke?

Čítajte viac... Komentáre: 0

05
Jún
2017

Čo piť a čo nepiť? To je otázka.

Pridané: 5.6.2017 08:00:00

Čo piť a čo nepiť? To je otázka. Pitný režim môže byť naozaj pestrý, pretože tekutiny telu môžeme dodávať nápojmi od výmyslu sveta. Veď len spomeňme džúsy, minerálky, nealkoholické nápoje, toniky, čaje a ďalšie. Samozrejme, niektoré sú pre dodržiavanie pitného režimu vhodné, iné nie. Na niektorých si môžu pochutnať len dospelí, niektoré sú zas lepšie pre deti. Prečo je však dodržiavanie pitného režimu pre nás také dôležité? Je to jednoduché a dôvod je naozaj prostý. Až 70 % nášho tela totiž tvorí voda a má vplyv na každú funkciu ľudského organizmu. Je napríklad dôležitá pri regulácii teploty, pre distribúciu kyslíka do každej jednej bunky a dokonca ovplyvňuje aj odvádzanie odpadu a škodlivých látok z tela. Voda je teda zodpovedná za správne fungovanie nášho tela a preto jej musíme venovať veľmi veľa pozornosti.

Čítajte viac... Komentáre: 0

16
Máj
2017

Muffin vs. Cupcake

Pridané: 16.5.2017 09:00:00

Muffin vs. Cupcake Nie je domácnosť, v ktorej by sa aspoň raz za čas neupiekol muffin. A nie je domácnosť, v ktorej by sa aspoň raz za čas nediskutovalo o tom, čo je vlastne ten cupcake. Pritom sú to všetko obľúbené a aj celkom jednoduché recepty a pri troche snahy si ich doma môže upiecť naozaj každý. Tieto malé tortičky sú obľúbené predovšetkým preto, že si ich môže urobiť každý podľa svojej chuti a vyhrať sa s kombináciou rôznych príchutí. Dezert robený stokrát, tak môže byť stokrát iný. Určite ste však všetci zvedaví, aký je vlastne rozdiel medzi muffinom a cupcakom.

Čítajte viac... Komentáre: 0

15
Máj
2017

Bezlepkové pečenie

Pridané: 15.5.2017 08:15:00

Bezlepkové pečenie Rovnako ako diabetici, aj celiatici si môžu pochutnať na chutných múčnikoch a dezertoch, samozrejme v tom prípade, že vedia, ako postupovať pri ich príprave a aké suroviny použiť. Veľa ľudí si život a jedlo bez múky nevie predstaviť. Celiatici však hovoria, že sa to dá, len treba na to trochu praxe. Skoro všetky koláče sa napríklad dajú upiecť aj bezlepkové. Mimoriadne chutná na pečenie je amaranthová múka a bežne ju dostať aj v supermarketoch. Pri nákupoch však treba podrobne čítať zloženie výrobku, nakoľko rozdiel môže byť aj v práškoch do pečiva. Niektoré obsahujú kukuričný škrob, iné pšeničný. Rovnako je to napríklad s práškovým cukrom, do ktorého sa pridáva protihrudkujúca látka, opäť kukuričný alebo pšeničný škrob. Vždy treba čítať zloženie. Zaberie to čas, ale istota je istota.

Čítajte viac... Komentáre: 0

11
Apríl
2017

Chutný a sladký. Aj taký môže byť šalát.

Pridané: 11.4.2017 14:19:48

Chutný a sladký. Aj taký môže byť šalát. Už dávno neplatí, že šalát musí byť výlučne zeleninový. Čoraz viac sa na našich jedálnych lístkoch objavujú aj ovocné šaláty. Sú vhodné na raňajky alebo namiesto dezertu. Dá sa s nimi naozaj experimentovať. Ovocie môžeme vyberať podľa farby, podľa chuti či tvaru. Šaláty sú šťavnaté a plné vitamínov. Dodajú nám potrebnú energiu a to v každom ročnom období. Na prípravu sú šaláty nenáročné, farebne potešia oko i chuťové bunky. Je vhodné k nim pridať ovsené vločky a pár lyžíc hustého bieleho jogurtu a skvelý pokrm je na svete. Ak sme vás týmito riadkami navnadili na chutný ovocný šalát, ponúkame vám pár inšpirácií ako sa s ovocím pohrať, aby vznikol nielen chutný, ale aj na pohľad pekný šalát.

Čítajte viac... Komentáre: 0

14
Február
2017

Rozdiel medzi múčnym jedlom a múčnikom.

Pridané: 14.2.2017 15:02:07

Rozdiel medzi múčnym jedlom a múčnikom.  Aký je rozdiel medzi múčnym jedlo a múčnikom? Keď hovoríme o múčnom jedle, máme na mysli hlavné jedlo, napríklad pirohy, buchty na pare, pečené buchty, žemľovku či ryžový nákyp. Ak však spomíname múčniky, sú to rôzne koláče, zákusky a pudingové poháre. Čo je však zaujímavé, niektoré múčne jedlá je možné podávať aj ako múčniky, ak zmenšíme porciu. Pri niektorých sa zas nevieme rozhodnúť či ide o múčne jedlo a či o múčniky. Je slivkový koláč hlavné jedlo alebo dezert? Sú palacinky múčnikom? Rozhodujúcim rozdielom medzi múčnikom a múčnym jedlom je váha porcie. Rozlíšiť ich by teda nemalo byť ťažké.

Čítajte viac... Komentáre: 0