EDEN Školské jedálne

045/ 55 11 397 alebo 045 / 55 19 373

Novinky

22
Február
2017

Iný kraj, iný mrav, iná palacinka

Pridané: 22.2.2017 15:27:38

Iný kraj, iný mrav, iná palacinka Je naozaj pravda, že receptov na palacinky poznáme nespočetné množstvo. Stačí sa pozrieť na americké palacinky a na naše slovenské. Na prvý pohľad by sme ani netypovali, že ide o rovnaké jedlo. A dokonca aj pri našich slovenských palacinkách poznáme také veľké množstvo spôsobov, ako ich pripraviť, že môžeme mať pocit, že ide o stovky rôznych jedál. Palacinky s nutelou alebo šľahačkou, zapekané palacinky s tvarohom a lekvárom alebo slané palacinky plnené kuracinkou alebo plesňovým syrom. Aké palacinky sa však konzumujú za hranicami nášho malého Slovenska a aké palacinky obľubujú za hranicami Európy?

Čítajte viac... Komentáre: 0

27
Október
2016

Vláknina, bielkoviny a tuky v mäse

Pridané: 27.10.2016 11:45:00

Vláknina, bielkoviny a tuky v mäse V nasledujúcich riadkoch sa pozrieme na to, ako nám konzumácia mäsa dodáva vlákninu, koľko bielkovín z neho prijímame a koľko tuku môžeme na tanieri očakávať. Jediné, čo by sme mohli mäsu vyčítať je, že neobsahuje až tak veľa vlákniny, ale na druhej strane, mäso prirodzene konzumujeme s niečím iným, s nejakou prílohou alebo zo zeleninou, v ktorej je vlákniny dostatok. Na druhej strane, mäso je významným zdrojom bielkovín. Ich hodnota je porovnateľná s nutričnou hodnotou vaječnej bielkoviny. Tá sa vyznačuje tým, že organizmus dokáže bielkoviny z vajíčka zužitkovať na 100 %.

Čítajte viac... Komentáre: 0

13
Október
2016

Ako správne pripraviť mäso

Pridané: 13.10.2016 08:45:00

Ako správne pripraviť mäso Vedeli ste, že pripraviť špeciality z bravčoviny, tak aby boli šťavnaté nie je až také jednoduché? Hovädzina je ešte tvrdším orieškom, no správnou prípravou dosiahneme naozajstnú delikatesu. Dokonca ani kvalitná hydina nie je základom úspechu, ak sa nám podarí mäso vysušiť. A čo teľacina? Je to tak jemné mäsko, že pri jeho príprave je dôležitá precíznosť. Tak isto, na každé mäso sú vhodné iné koreniny. Ako mäso správne pripraviť a ako ho správne ochutiť sa dozviete v nasledujúcich riadkoch.

Čítajte viac... Komentáre: 0

07
Október
2016

Polievka v kocke

Pridané: 7.10.2016 07:15:00

Polievka v kocke V školskej jedálni sa samozrejme bujóny a instantné polievky nepoužívajú, pretože cieľom školského stravovania je predovšetkým čerstvá a vyvážená strava. Tu nie je nejaký priestor na skratky pri príprave jedál. No ruku na srdce, kto z nás doma nepoužíva bujóny a občas si nedá polievku do hrnčeka? Práve preto sme sa rozhodli venovať pár riadkov aj tejto téme, aj napriek tomu, že pre školské jedálne je takéto varenie tabu.

Čítajte viac... Komentáre: 0

12
Júl
2016

Deti a kúpalisko. Čo im dať jesť?

Pridané: 12.7.2016 07:45:00

Deti a kúpalisko. Čo im dať jesť? Prvá chyba, ktorú robíme, keď ideme s rodinou k vode, je naša lenivosť. To, že si chceme oddýchnuť, to je v poriadku. Ale aspoň pri príprave proviantu by sme v sebe mali nájsť aspoň tú poslednú štipku energie, špeciálne ak ideme na kúpalisko s deťmi. Už deň dopredu si premyslime, čo budeme na deke konzumovať, pretože spoľahnúť sa na to, že pre deti nájdeme v ponuke bufetov niečo zdravé, je veľmi odvážne. Návštevníci preferujú hamburgery, hranolčeky, palacinky, gofry, hotdogy, guláše, pečenú krkovičku, grilované mäso a vyprážaný syr. A tomuto je prispôsobená aj ponuka bufetov na kúpalisku. A dať si v takýchto podmienkach tepelne neupravený zeleninový šalát môže byť tiež riskantné.

Čítajte viac... Komentáre: 0

17
Jún
2016

Zdravá krv

Pridané: 17.6.2016 09:30:00

Zdravá krv Potraviny, ktoré prijímame sú veľmi dôležité pre zdravie našej krvi. Zdravé stravovanie totiž zásadne vplýva na celý náš organizmus. Ak ľudia konzumujú väčšie množstvo mastných jedál, tak sa to odzrkadlí aj na ich pečeni a metabolizme. Krv je kvalitnejšia u ľudí, ktorí sa pestro stravujú a snažia sa vylúčiť zo svojho jedálnička nezdravé potraviny, rôzne umelé sladidlá a podobne. Vo všeobecnosti je pre našu krv dôležitá zdravá strava plná ovocia a zeleniny, chudé mäso a vyhýbanie sa extrémnemu množstvu mastných jedál.

Čítajte viac... Komentáre: 0

13
Jún
2016

Indiánske pokrmy

Pridané: 13.6.2016 15:00:00

Indiánske pokrmy V minulom článku ste si mohli prečítať, ako sa strava Indiánov odlišovala od tej našej. Keďže ide o zaujímavú tému a nie je možné ju pokryť na pár stranách, rozhodli sme sa k nej ešte vrátiť a v nasledujúcich riadkoch vám prezradíme, aké tradičné pokrmy Indiáni konzumovali. Ako prvé vám predstavíme indiánsku tekvicovú polievku. Možno vás inšpiruje k tomu, aby ste ku koncu školského roka pripravili indiánsky obed. Menu bude celkom jednoduché.

Čítajte viac... Komentáre: 0

31
Máj
2016

Nedostatok železa u detí

Pridané: 31.5.2016 14:15:00

Nedostatok železa u detí V článku o mladých športovcoch a ich správnej výžive sme načrtli problém, ktorý sa u detí môže objaviť, a tým je nedostatok železa. Naozaj, chudokrvnosť spôsobená jeho nedostatkom je pozorovaná aj u malých detí. Môže sa však objaviť v ktoromkoľvek veku. Bez dostatočného príjmu železa kostná dreň neprodukuje toľko červených krviniek, koľko je potrebné. Železo je potrebné na tvorbu krvného farbiva – hemoglobínu. Príčinou takejto anémie nemusí byť len nedostatočný príjem železa z potravy, ale aj to, ak sa železo vstrebáva v zníženej miere. Niekedy však ani nemusíte tušiť, že dieťa trpí nedostatkom železa a odhalí ho až vyšetrenie u lekára. Jeho dlhodobý nedostatok však môže mať vážne následky. Dieťa, ktoré nemá dostatok železa, má okrem toho slabšiu imunitu a ťažko odoláva chorobám.

Čítajte viac... Komentáre: 0

17
Máj
2016

Zelenina a ovocie, ktoré by sme mali jesť častejšie 3.časť

Pridané: 17.5.2016 12:15:00

Zelenina a ovocie, ktoré by sme mali jesť častejšie 3.časť Náš seriál o ovocí a zelenine uzatvárame poslednou päticou plodín, ktoré sú celkom nenápadné, no svojimi účinkami sú nenahraditeľné. Nenápadnou zeleninou je napríklad petržlen. No jeho konzumácia nás môže ochrániť pred rôznymi ochoreniami a okrem toho má aj pozitívny vplyv na činnosť obličiek. Hladinu cholesterolu v krvi nám pomôže znížiť pravidelná konzumácia malej dávky orechov. Zázračnými zrnkami na našom tanieri sú strukoviny. Ako prírodný všeliek bola už od dávna používaná cibuľa. Je vhodné ju konzumovať surovú i tepelne upravenú. Nezabudnite do jedálneho lístku pridať aj špenát. Patrí totiž medzi najvýživnejšie druhy listovej zeleniny.

Čítajte viac... Komentáre: 0

09
Máj
2016

Pohybom ku zdraviu

Pridané: 9.5.2016 13:15:00

Pohybom ku zdraviu Dôležitosť pohybu a fyzickej aktivity pre náš život si pripomíname dňa 10. mája, ktorý je Svetovým dňom – Pohybom ku zdraviu. Deň, keď si pripomíname akékoľvek rozhýbanie tela a upozorňujeme na nevhodný spôsob nášho života, je dnes veľmi dôležitý, pretože náš životný štýl je životom nečinnosti. Preto sme sa rozhodli apelovať aj na rodičov, aby v prvom rade začali od seba a malými zmenami sa dopracovali k veľkým výsledkom. Zdieľajte preto tento článok a šírte medzi rodičmi osvetu. Pretože zdravý a vyvážený obed v školskej jedálni je výborným základom pre celkové ozdravenie životného štýlu, do ktorého sa však musia zapojiť aj rodičia. A k zdravému životnému štýlu neodmysliteľne patrí aj pohyb, ktorého však máme v skutočnosti veľmi málo. V ďalšom článku rodičom poradíme ako dieťa motivovať k pohybu. Rady určite využijú aj učitelia vo vašej škole a veríme, že vám budú nami zozbierané a spracované usmernenia užitočné. Zdieľajte preto tento článok na facebooku i na oficiálnej stránke vašej školy. Nenechávajte si ho pre seba a tak isto sa s nami podeľte o vaše reakcie.

Čítajte viac... Komentáre: 0