EDEN Školské jedálne

045/ 55 11 397 alebo 045 / 55 19 373

Novinky

10
Október
2017

Ako chutným jedlom predísť depresii

Pridané: 10.10.2017 08:33:54

Ako chutným jedlom predísť depresii V októbri si pripomíname aj Európsky deň depresie. Jeho hlavnou myšlienkou je zvýšenie povedomia verejnosti o príčinách rôznych duševných porúch, o možnostiach ich liečby a o perspektíve, ako s nimi fungovať. No dôležité je aj to, ako im predchádzať. Prevenciou totiž môže byť jednoduchá zmena jedálneho lístka. Treba vynechať štipľavé a korenisté jedlá, neodporúča sa ťažšia strava, uprednostňovať by sa mali jednoduchšie a zdravšie jedlá. Dokonca je možné do jedálneho lístka zaradiť také potraviny, ktoré majú preukázateľne pozitívny vplyv na vylepšenie nálady.

Čítajte viac... Komentáre: 0

20
September
2016

Medzinárodný rok strukovín

Pridané: 20.9.2016 20:00:00

Medzinárodný rok strukovín Rok 2016 je vyhlásený za Medzinárodný rok strukovín. Vedeli ste o tom? Propagovali ste nejako viac strukoviny vo vašej školskej jedálni? Ak nie, nevadí, nič nie je stratené. Začal nový školský rok a prečo ho teda nevenovať tejto potravine? Ak sa nám spoločne podarí spropagovať strukoviny a prídeme na to, v akej forme deťom najviac chutia, ak sa s nami podelíte o svoje postrehy a skúsenosti, tak sa nám určite podarí deti presvedčiť, že strukovinové jedlá nie sú len rozmarom kuchárok, ale že sú naozaj pre ich zdravie dôležité. A možno si potom zoberú príklad od svojich detí aj samotní rodičia, pretože strukoviny majú v pestrom jedálnom lístku naozaj opodstatnené miesto. A práve preto, že v školských jedálňach chceme deti viesť k zdravým stravovacím návykom, budeme venovať strukovinám viac pozornosti a pokúsime sa vám pripraviť materiály a články, ktoré môžete využiť aj na ich propagáciu.

Čítajte viac... Komentáre: 0

04
August
2016

August je bohatý na sezónnu zeleninu

Pridané: 4.8.2016 11:45:00

August je bohatý na sezónnu zeleninu V auguste dozrieva mnoho chutnej zeleniny. Určite by sme mali na svoj tanier občas priložiť niečo zelené. Nielenže to pekne vyzerá a ozdobí aj inak všedný tanier, ale rovnako to nášmu telu dodá mnoho dôležitých vitamínov. Skúsiť môžeme napríklad brokolicu, hlávkový šalát, ľadový šalát, papriku, rukolu, špenát alebo uhorku. Môžeme prihodiť aj niečo červené, taká cvikľa sa prekvapivo hodí do mnohých šalátov, mrkva je zas výborná do smoothie a paradajka by mala byť v našej chladničke vždy po ruke. A čo tak niečo svetlejšie, ale o to chutnejšie? Biela kapusta je výborným základom pre akýkoľvek šalát, jarná cibuľka ochutí chlebík s maslom, pór zasa nahradí aromatickú cibuľu. Medzi ďalšie zeleniny, ktoré dozrievajú v auguste patrí kaleráb, karfiol, kel, zeler a samozrejme stálice našich kuchýň, čiže cesnak, cibuľa a zemiaky. Pozrime sa však na niektoré druhy zeleniny, ktoré sú koncom leta azda tým najlepším, čo nám naša záhradka môže dať.

Čítajte viac... Komentáre: 0

12
Júl
2016

Deti a kúpalisko. Čo im dať jesť?

Pridané: 12.7.2016 07:45:00

Deti a kúpalisko. Čo im dať jesť? Prvá chyba, ktorú robíme, keď ideme s rodinou k vode, je naša lenivosť. To, že si chceme oddýchnuť, to je v poriadku. Ale aspoň pri príprave proviantu by sme v sebe mali nájsť aspoň tú poslednú štipku energie, špeciálne ak ideme na kúpalisko s deťmi. Už deň dopredu si premyslime, čo budeme na deke konzumovať, pretože spoľahnúť sa na to, že pre deti nájdeme v ponuke bufetov niečo zdravé, je veľmi odvážne. Návštevníci preferujú hamburgery, hranolčeky, palacinky, gofry, hotdogy, guláše, pečenú krkovičku, grilované mäso a vyprážaný syr. A tomuto je prispôsobená aj ponuka bufetov na kúpalisku. A dať si v takýchto podmienkach tepelne neupravený zeleninový šalát môže byť tiež riskantné.

Čítajte viac... Komentáre: 0

17
Jún
2016

Zdravá krv

Pridané: 17.6.2016 09:30:00

Zdravá krv Potraviny, ktoré prijímame sú veľmi dôležité pre zdravie našej krvi. Zdravé stravovanie totiž zásadne vplýva na celý náš organizmus. Ak ľudia konzumujú väčšie množstvo mastných jedál, tak sa to odzrkadlí aj na ich pečeni a metabolizme. Krv je kvalitnejšia u ľudí, ktorí sa pestro stravujú a snažia sa vylúčiť zo svojho jedálnička nezdravé potraviny, rôzne umelé sladidlá a podobne. Vo všeobecnosti je pre našu krv dôležitá zdravá strava plná ovocia a zeleniny, chudé mäso a vyhýbanie sa extrémnemu množstvu mastných jedál.

Čítajte viac... Komentáre: 0

13
Jún
2016

Strava Indiánov

Pridané: 13.6.2016 14:30:00

Strava Indiánov Na konci školského roka sa v školách i materských školách organizovali rôzne podujatia a deti navštevovali zaujímavé tábory. Niektoré letné tábory boli dokonca aj tematické. Obľúbenou témou sú napríklad Indiáni. Deti sa môžu prezliecť za rôznych náčelníkov, vyrobiť si indiánske čelenky, obliecť sa do oblečenia so strapcami a pomaľovať si tvár bojovými farbami. Inšpirovalo nás to k tomu, aby sme si vyhľadali nejaké informácie o strave Indiánov. Prekvapilo nás, že je o tom veľa štúdií, pretože strava prírodných národov je považovaná za najzdravšiu na svete. Zozbierali sme mnoho informácií a preto sme sa rozhodli ich spracovať do krátkeho článku. Informácie z neho môžete využiť, ak vo vašej škole chystáte nejaké podujatie s touto tematikou alebo si len spravte tematickú nástenku na oživenie školskej jedálne. Informácie môžu byť využité aj v dejepise alebo zemepise, preto pokojne pošlite článok aj ďalej, budeme radi, ak informácie z neho pomôžu napríklad pri organizovaní rôznych podujatí, školských výletov, táborov, letných denných táborov, počas škôl v prírode alebo len tak ako oživenie školského roka.

Čítajte viac... Komentáre: 0

17
Máj
2016

Zelenina a ovocie, ktoré by sme mali jesť častejšie 3.časť

Pridané: 17.5.2016 12:15:00

Zelenina a ovocie, ktoré by sme mali jesť častejšie 3.časť Náš seriál o ovocí a zelenine uzatvárame poslednou päticou plodín, ktoré sú celkom nenápadné, no svojimi účinkami sú nenahraditeľné. Nenápadnou zeleninou je napríklad petržlen. No jeho konzumácia nás môže ochrániť pred rôznymi ochoreniami a okrem toho má aj pozitívny vplyv na činnosť obličiek. Hladinu cholesterolu v krvi nám pomôže znížiť pravidelná konzumácia malej dávky orechov. Zázračnými zrnkami na našom tanieri sú strukoviny. Ako prírodný všeliek bola už od dávna používaná cibuľa. Je vhodné ju konzumovať surovú i tepelne upravenú. Nezabudnite do jedálneho lístku pridať aj špenát. Patrí totiž medzi najvýživnejšie druhy listovej zeleniny.

Čítajte viac... Komentáre: 0

22
Apríl
2016

Tajomstvo piatej chuti

Pridané: 22.4.2016 15:30:00

Tajomstvo piatej chuti O glutamane sa toho v poslednej dobe hovorí veľmi veľa a mnohokrát v spojitosti s výrobkom, ktorý glutaman neobsahuje. Čo sa však skrýva za týmto tajomným názvom? O čo vlastne ide? Pôvod glutamanu, teda aspoň toho prírodného, spájame so starovekou Čínou a Japonskom. Kúsky riasy bohaté na obsah glutamátu sa tu používali ako prísada do takmer každého jedla, pretože mali veľmi výraznú chuť. V Japonsku si chuť týchto rias obľúbili natoľko, že ju povýšili na piatu chuť. Bežne hovoríme o slanej, sladkej, horkej a kyslej chuti. No Japonci poznajú aj tzv. glutamátovú. Náhradou tohto prírodného ochucovadla je glutaman sodný, ktorý bol chemicky vytvorený tak, aby sa čo najviac ponášal na chuť spomínaných morských rias. Cieľ bol pravdepodobne splnený, pretože glutaman si získal aj celý zvyšok sveta.

Čítajte viac... Komentáre: 0

19
Apríl
2016

Sladká choroba - Detská cukrovka

Pridané: 19.4.2016 08:15:00

Sladká choroba - Detská cukrovka Detská cukrovka so sebou prináša ešte mnoho nepoznaného a predovšetkým u detí vyvoláva mnoho obáv. Je to ochorenie, ktoré spôsobuje, že ľudský organizmus nedokáže kontrolovať hladinu glukózy v krvi a tá nebezpečne kolíše. Niekedy je veľmi ťažké rozpoznať u dieťaťa, že má cukrovku. Medzi najčastejšie príznaky cukrovky patrí veľký smäd. Dieťa je stále hladné, ale aj napriek tomu, že prijíma dostatok potravy, chudne a je apatické a ako keby stále unavené. Pridružiť sa môžu aj problémy so zrakom, napríklad rozmazané videnie.

Čítajte viac... Komentáre: 0

29
Marec
2016

Polievky naše každodenné

Pridané: 29.3.2016 13:15:00

Polievky naše každodenné Polievky sú v školských jedálňach na každodennom poriadku. Podávajú sa každý deň pred hlavným jedlom. Niektorí žiaci ich majú veľmi radi a z chuti si na nich pochutnajú. Iným však nie príliš voňajú a keď môžu, tak sa konzumácii polievky oblúkom vyhnú. Polievky sú však veľmi zdravé a určite by sme ich mali konzumovať čo najčastejšie.

Čítajte viac... Komentáre: 0

Predvoľby súkromia
Cookies používame na zlepšenie vašej návštevy tejto webovej stránky, analýzu jej výkonnosti a zhromažďovanie údajov o jej používaní. Na tento účel môžeme použiť nástroje a služby tretích strán a zhromaždené údaje sa môžu preniesť k partnerom v EÚ, USA alebo iných krajinách. Kliknutím na „Prijať všetky cookies“ vyjadrujete svoj súhlas s týmto spracovaním. Nižšie môžete nájsť podrobné informácie alebo upraviť svoje preferencie.

Zásady ochrany osobných údajov

Ukázať podrobnosti
Naša webová stránka ukladá údaje na vašom zariadení (súbory cookie a úložiská prehliadača) na identifikáciu vašej relácie a dosiahnutie základnej funkčnosti platformy, zážitku z prehliadania a zabezpečenia.
Môžeme ukladať údaje na vašom zariadení (súbory cookie a úložiská prehliadača), aby sme mohli poskytovať doplnkové funkcie, ktoré zlepšujú váš zážitok z prehliadania, ukladať niektoré z vašich preferencií bez toho, aby ste mali používateľský účet alebo bez prihlásenia, používať skripty a/alebo zdroje tretích strán, widgety atď.