Trendy v školskom stravovaní
Pridané: 28.7.2015 12:30:00
28 Júl 2015
Negatívnym trendom v školskom stravovaní je v súčasnosti privysoký obsah soli v strave. V prípade detí vo veku od 4 do 6 rokov sa zistilo, že deti prijímajú trikrát viac soli ako je odporúčaná výživová dávka. U starších detí je situácia ešte horšia. Našťastie, nie všetky trendy v školskom stravovaní sú takto negatívne. Pozitívom je napríklad zvýšenie konzumácie celozrnných výrobkov a raňajkových cereálií. Deti jedia síce veľa pečiva, často aj dvakrát denne, ale u polovici detí sa aspoň strieda konzumácia bieleho a celozrnného chleba. Vhodné by však bolo niektoré jedlá nahradiť napríklad ovsenou kašou s ovocím alebo do jedálneho lístka zaradiť rôzne druhy vločiek, ktoré môžeme ochutiť medom, pretože na desiatu aj na olovrant podávať chlieb s nátierkou, a to každý deň, je nevhodné a podporuje to zlé návyky v stravovaní. Sacharidy sa však nenachádzajú len v cukríkoch a sladkostiach, to je mylná domnienka. Sú významnou zložkou ryže, zemiakov či cestovín. Hoci sú sacharidy, ktoré získavame napríklad aj z pečiva, veľmi dôležité a pre vývoj detského organizmu nenahraditeľné, vo veľkom množstve sú aj zdraviu škodlivé.
Negatívne trendy v stravovaní sa vyvažujú napríklad zvýšenou konzumáciou ovocia a zeleniny. Podávanie čerstvého sezónneho ovocia a zeleniny aspoň jedenkrát denne by malo byť samozrejmosťou. U detí v staršom školskom veku sa objavuje trend, že dievčatá konzumujú ovocie častejšie ako chlapci. Pozitívne môžeme ohodnotiť aj fakt, že sa zvýšila spotreba hydinového mäsa a rýb, a to na úkor bravčového mäsa. Týmto smerom je vhodné sa uberať aj naďalej. Tiež sa treba zamerať na konzumáciu mlieka, pretože denne pije mlieko len 55 % detí. Avšak, vekom konzumácia mlieka ešte viac klesá a žiaci vo veku od 11 do 14 rokov pijú mlieko denne len asi v 32 % prípadov.
Avšak, je nesprávne neustále kritizovať prácu vedúcich školských jedální a iných zamestnancov a neponúknuť im iné riešenia. Je nesprávne stále dookola hovoriť o nevhodných potravinách a o chybách v jedálnych lístkoch a nevymenovať aj vhodné potraviny. Ponúkame teda riešenia tých najčastejších nedostatkov.
Deti potrebujú energiu zo sacharidov. Ale nielen v pečive sú sacharidy. Je potrebné podávať čerstvé ovocie a zeleninu. Vhodným ovocím sú napríklad jablká. Ovocie podávame predovšetkým na desiatu. Naopak, do jedálneho lístka je ťažké zaradiť zeleninu, pretože deti ju veľmi neobľubujú. Avšak zeleninové placky, čo chutia ako haruľa a placky z cukety a syra, ktoré pripomínajú mini pizzu, môžu osloviť aj tých vyberavých stravníkov, pretože zeleninu na prvý pohľad skrývajú. Placky z karfiolu, brokolice, zeleru, petržlenu či kapusty sa dajú veľmi dobre ochutiť a atraktívne naservírovať.
Častou chybou sú jednotvárne jedlá podávané na desiatu a olovrant. Do jedálneho lístka treba namiesto nátierky s chlebom pridať pohánkové, sójové alebo pšenové vločky. Môžeme ich ochutiť medom, orechmi alebo ovocím. Pre deti sa sladké jedlo podávané estetickým spôsobom stane vyhľadávanou pochúťkou. Avšak, nátierky samé o sebe sú zdravé a deti ich majú radi. Taká avokádová a rybacia nátierka je tou vhodnou voľbou. Vždy by však malo platiť pravidlo, z každého rožku trošku. A tak môžeme maslové nátierky striedať aj s tvrdým syrom alebo nátierkami z tvarohu. Vhodnými potravinami do nátierok sú napríklad avokádo, tuniak, hrášok.
Dôležitou súčasťou obedov sú polievky. Najčastejšie bývajú zeleninové, čo môžeme hodnotiť celkom pozitívne. Avšak ani tu by nemala chýbať fantázia. Vzhľad polievky je tiež dôležitý. Predovšetkým malé deti nezjedia to čo, sa im nepáči. Čo tak venovať, aspoň v materských školách, viac času na servírovanie jedla a zelenú hráškovú polievku ozdobiť napríklad zaujímavým vzorom zo smotany?
Jednotvárnosť potravín sa prejavuje aj v skladbe obedu ako hlavného jedla dňa. Najčastejšie sa ako príloha totiž používajú zemiaky a ryža. V súčasnosti je v ponuke potravín mnoho príloh na báze obilnín. Obľube sa teší bulgur, kus-kus, špalda či pohánka. Ak sa uvaria do mäkka a dobre sa ochutia, nepohrdnú nimi ani deti. Predovšetkým v materských školách je vhodné podávať aj takéto potraviny, pretože dieťa tu získava prvé stravovacie návyky, ktoré ho budú s veľkou pravdepodobnosťou sprevádzať a ovplyvňovať ešte dlhú dobu.