EDEN Školské jedálne

045/ 55 11 397 alebo 045 / 55 19 373

Späť

Múka na desať rôznych spôsobov

Pridané: 23.3.2016 13:05:05

23 Marec 2016

Rozhodli sme sa vám predstaviť 10 netradičných typov múk, ktoré by ste určite mali poznať. Sú to plodiny, ktoré bežne v školskej jedálni určite nepoužívate, no je čas, aby sa vám dostali do povedomia. Možno ich začnete skúšať doma pri pečení, možno si tento článok vytlačíte a dáte na nástenku do školskej jedálne, aby sa aj žiaci dozvedeli niečo nové o múke a uvedomili si, že variť, keď je na trhu také obrovské množstvo surovín, nie je vôbec jednoduché.

Múka na desať rôznych spôsobov

Teffová múka

Teff je pseudoobilnina, podobne ako napríklad pohánka alebo quinoa. Patrí k jedným z najvýživnejších plodín na svete. Teff býva považovaný za nutričný zázrak, pretože má výborne vyvážený pomer bielkovín. Teff sa nazýva aj diétnym zázrakom tretieho tisícročia. U nás je táto plodina menej známa, ale napríklad v Etiópii patrí k tradičným potravinám. Teff tu tvorí základ jedálnička. Vyrába sa z neho napríklad chlieb. Teff výborne zasýti a obsahuje aj vysoký obsah minerálnych látok a vitamínov. Obsahuje aj mnoho vápnika, je bohatý aj na železo.

Teffová múka má jemnú orieškovú chuť. Na trhu dostať svetlú i tmavú teffovú múku. Je vhodná predovšetkým na prípravu kaše, do pečiva, koláčov, placiek a palaciniek. Pečivo vyrobené z tejto múky je nadýchanejšie a vydrží dlhšie mäkké. Je ju možné použiť aj ako zahusťovadlo. Nahrádzame ňou maximálne 30 % múky v recepte.

Teff

Quinová múka

Quinoa je slovo, ktoré sa objavuje v zdravých receptoch čoraz častejšie. No stále je veľkou neznámou. Táto plodina vyzerá ako kuskus alebo proso, no znovu ide o akúsi pseudoobilninu. Je skvelým obsahom živín a pôsobí preventívne proti rakovine. Je lepším zdrojom vápnika a bielkovín ako ostatné obilniny. Pôsobí protizápalovo a má aj pozitívny vplyv na srdce a cievy.

Tejto múky môžeme v receptoch použiť až 50 %. Je ju možné takto využiť v rôznych receptoch, pretože nemá výraznú chuť. Jemne chutí po orechoch. Hodí sa výborne ku škorici, kardamónu, rozmarínu, koriandru, ovociu i orechom. Má nízky glykemický index a je ľahko stráviteľná.

Quinoa

Amarantová múka

Amarant sa u nás označuje tradičným názvom láskavec. Zrno tejto plodiny považovali napríklad Inkovia a Aztékovia za "sväté zrno" a bolo ich základnou obilninou. Je to jedna z najvzácnejších rastlín na svete. Oproti ostatným obilninám je kvalitným a nesmierne bohatým zdrojom bielkovín. Do jedálničku si túto potravinu zaraďujú predovšetkým športovci, vegetariáni a celiatici.

Čoraz častejšie sa hovorí aj o amarantovej múke. U nás je však ešte stále veľkou neznámou. Používajú ju hlavne tí, ktorí musia dodržiavať bezlepkovú diétu. Má však vysoké množstvo bielkovín a vlákniny, je preto výbornou náhradou klasickej múky. Amaranthová múka pozitívne ovplyvňuje vstrebávanie vápnika, rast svalov, hojenie rán a tvorbu protilátok. Obsahuje dokonca 2x viac vápnika ako mlieko, 5x viac železa ako pšeničná múka a obsahuje aj viac vlákniny. Tak isto pomáha znižovať cholesterol v krvi. Používame ju ako prímes k iným múkam. Má korenistú a mierne štipľavú chuť. Vhodná je predovšetkým pri pečení nekvasených chlebov. Nahrádzame ňou približne 25 % múky. Kombinovať ju môžeme s ryžovou i quinoovou múkou.

Amarant - Láskavec

Gaštanová múka

Plody gaštana sú bohaté na vitamín C a obsahujú aj kyselinu listovú. Je bohatý aj na draslík, ktorý pomáha v boji proti únave a stresu. Gaštany pomáhajú udržiavať stabilnú hladinu cukrov v krvi. Preto je konzumácia jedlých gaštanov vhodná aj pre diabetikov.

Gaštanová múka je prirodzene bezlepková, má sladkastú a príjemnú vôňu. Gaštanová múka je výborná do pečenia a v gastronómii sa používa čoraz častejšie, pretože má jemnú orechovú chuť. Francúzi z nej napríklad vyrábajú pyré, omáčky či polievky. Gaštanovú múku používame aj na výrobu gaštanovej plnky do pečeného moriaka. Má síce vysoký obsah vlákniny, ale obsahuje málo bielkovín, preto ju kombinujeme s inou múkou. Ak ju premiešame s amaranthovou, sójovou či ryžovou múkou, cesto bude krásne držať spolu a bude mať aj príjemnú chuť. Múku používame na výrobu chutných domácich cestovín, ale tiež pri pečení koláčov, pečiva a lievancov. V receptoch používame asi 20 % tejto múky.

Gaštan

Maková múka

Mak je výnimočný svojim obsahom vápnika. Má ho 12x viac ako mlieko. Obsahuje aj veľa prospešného železa, preto sa odporúča, aby ho konzumovali aj deti a tehotné ženy. Mak prispieva k regenerácii organizmu, znižuje krvný tlak, pomáha predchádzať trombóze, vyrovnáva množstvo cholesterolu v krvi, posilňuje imunitu, pôsobí protizápalovo, posilňuje nervovú sústavu a navodzuje pocit duševného pokoja.

Sú dostupné 2 druhy tejto múky. Je to múka tmavá a svetlá. Môžeme ňou nahradiť v receptoch pšeničnú múku. Výborne sa hodí na pečenie. Maková múka má v porovnaní s mletým makom asi o 30 % vyššie nutričné hodnoty, pretože makové semienka sa lisujú za studena bez chemického spracovania a potom sa pomelú na múku. Maková múka sa oproti mletému maku dá použiť ako náhrada pšeničnej múk na pečenie koláčov alebo chleba.

Mak

Sezamová múka

Sezam je zdrojom diétnej vlákniny. Priaznivo vplýva na vysoký krvný tlak a znižuje aj hladinu nezdravého cholesterolu. Látky, ktoré sezam obsahuje podporujú pamäť a pôsobia aj antidepresívne. Sezam sa odporúča konzumovať pri zápalových ochoreniach, ako je napríklad artritída.

Sezamová múka v porovnaní zo surovými semenami sezamu má o 30 % vyššie nutričné hodnoty. Obsahuje viac vlákniny, minerálnych látok, bielkovín i vitamínov. Sezamová múka je výborným zdrojom vápnika a horčíka. Dá sa použiť na mnoho spôsobov. Je vhodná napríklad na zahusťovanie, pretože dokáže absorbovať veľké množstvo tekutín a oleja. Miešame ju s inými múkami. Ak použijeme výhradne sezamovú múku, je potrebné použiť o jedno vajíčko naviac, aby sa nám výsledné pečivo nemrvilo. Je vhodná na prípravu rôznych placiek, chleba, muffinov a rôznych zákuskov. Pripravujú sa z nej aj maslovo-ovocné kaše, ale tiež sa v nej môže obaľovať zelenina či mäso a následne vyprážať.

Sezam

Ľanová múka

Ľanové semeno bolo v minulosti považované za zázračnú zbraň, pretože už v minulosti mal mnohoraké využitie. Dnes je  známy pre svoje účinky pri zvyšovaní činnosti čriev, pri problémoch s trávením, pri bolesti žalúdka a žalúdočných vredoch. Preventívne pôsobí aj proti rakovine. Ľanové semeno je výborným zdrojom vlákniny a omega-3 mastných kyselín. Ľan obsahuje najčistejšie esenciálne oleje, ktoré organizmus potrebuje a okrem toho aj vitamíny a minerály.

Ľanová múka je bohatým zdrojom vlákniny, bielkovín a minerálnych látok. Pri používaní sa kombinuje s inými múkami alebo nahrádza aj v plnej miere. Je vhodná na sladké aj slané pečenie a zahusťovanie. Samostatne sa používa na prípravu ľanového chleba. Využitie ľanovej múky je naozaj široké.

Ľan

Zemiaková múka

Zemiaková múka je často zamieňaná aj so zemiakovým škrobom. Vyrába sa z varených a sušených zemiakov, ktoré sa následne rozomelú na jemnú múku. Pri používaní zemiakovej múky treba myslieť na to, že pohlcuje veľké množstvo tekutín a preto je potrebné do receptu pridať viac tekutiny. Zemiaková múka by sa mala kombinovať s inými múkami. Je vhodná na prípravu chleba, pečiva, halušiek, zemiakových placiek a pirohov. Je ideálna na zahusťovanie polievok a omáčok.

Zemiaky

Tapioková múka

Tapioka je pre nás nezvyčajnou surovinou. Je to chuťovo takmer neutrálny škrob. Tapioka je zdravým a bohatým zdrojom uhľohydrátov, má nízky obsah bielkovín a takmer žiadne tuky. Keďže podobne ako zemiaky patrí k prirodzene bezlepkovým potravinám je ideálnou súčasťou bezlepkovej diéty. Tapioka obsahuje vápnik, fosfor, draslík, horčík i železo, preto podporuje pevnosť kostí a zdravie zubov, pôsobí preventívne proti vysokému krvného tlaku, podporuje činnosť svalového a nervového systému.

Tapioková múka sa používa podobne ako škrob, teda ako náhrada múky alebo do prípravy krémov. Pri pečení dokáže až 100 % nahradiť pšeničnú múku a dokáže krásne zväčšiť objem chleba. Pečivo z nej vydrží až o tri dni dlhšie ako bežný chlieb, je veľmi jemné, vláčne a tiež sa menej drobí. Je skvelým zahusťovadlom a dokáže nahradiť pri pečení a verení aj vaječný bielok.

Tapioca

Ryžová múka

Jednou z najvyužívanejších bezlepkových múk je ryžová múka. Múka z bielej ryže je veľmi jemná, z hnedej ryže však nutrične bohatšia. Má jemnú orechovú chuť. Múka je ideálna na pečenie. Produkty z nej sú vláčne a jemné. Je skvelá aj na zahusťovanie a obaľovanie a je ľahko stráviteľná. Ryžová múka je známa hlavne v juhovýchodnej Ázii, no stále častejšie sa používa aj u nás. Používa sa napríklad na výrobu rezancov, dezertov a iných sladkostí. Ryžová múka je výborná na prípravu cookies. Avšak použitie príliš veľkého množstva môže spôsobiť zrnitú textúru a drobivosť. Preto je lepšie ryžovú múku skombinovať s inou múkou, ktorá má vysoký obsah bielkovín, aby sa vyvážila štruktúra a cesto držalo pekne pohromade. 

Ryža

Diskusia

(0 komentárov)
Žiadne komentáre