EDEN Školské jedálne

045/ 55 11 397 alebo 045 / 55 19 373

Späť

Antioxidanty vo vašej školskej jedálni 2.časť

Pridané: 11.4.2016 08:30:00

11 Apríl 2016

Citrusové plody sú nielen veľmi chutné, ale aj plné výživných látok. Konzumácia citrusových plodov poskytuje ochranu pred vznikom kardiovaskulárnych ochorení, vysokým krvným tlakom, rakovinou či anémiou. Obsahujú totiž látky, ktoré zabraňujú rastu nádorových buniek. Sú teda považované za účinnú prevenciu rakovinových ochorení a chronických chorôb. Obsahujú veľa vitamínu C. Ten ako najsilnejší antioxidant eliminuje škodlivý vplyv voľných radikálov.

Antioxidanty vo vašej školskej jedálni 2.časť

Špenát

Špenát je doslova nabitý tonami živín a minimom kalórií, preto ho radíme medzi superpotraviny. Tmavo zelené listy špenátu sú totiž dôležité pre správny stav pokožky, vlasov, kostí a dodávajú ľudskému organizmu bielkoviny, železo, vitamíny a minerály. Konzumácia špenátu rovnako pomáha ustáliť hladinu cukru v krvi a znížiť krvný tlak. Tak isto znižuje riziko výskytu rakoviny. Špenát v sebe obsahuje antioxidanty, ktoré podporujú vyplavovanie toxínov z tela a podporuje tak detoxikačné procesy.

Špenát

Paradajky

Chutnou zásobárňou antioxidantov sú paradajky. Doslova. Obsahujú mnoho vitamínov A a C a nemajú veľa kalórií. Majú vysoký obsah betakaroténu, ktorý pôsobí preventívne pred infekciami. Hlavne sa však cenia ako účinný antioxidant. Je to lykopén, čo je vlastne rastlinné farbivo a v tele zabraňuje rastu všetkých druhov nádorov. Je teda účinnou prevenciou pred rakovinou. Neničí sa dokonca ani tepelnou úpravou, práve naopak, jeho koncentrácia vzrastá, čo je azda najväčšou výhodou paradajok.

Paradajky

Celozrnné obilniny

Celozrnné obilniny chutia výnimočne, dokážu nasýtiť a sú prospešné pre naše zdravie. Obsahujú množstvo cenných látok, ktoré pomáhajú ľudskému telu správne fungovať. Železo je nevyhnutné pri tvorbe hemoglobínu, horčík pomáha pri vstrebávaní vápnika a posilňuje imunitný systém, fosfor sa podieľa na udržaní zdravia kostí a zubov, zinok podporuje imunitný systém a dôležitým je aj selén ako účinný antioxidant. Brzdí proces starnutia, ale okrem toho, je nevyhnutný pre správne fungovanie štítnej žľazy, pre zdravú pokožku, vlasy a pre zachovanie normálneho zraku. Spolu s vitamínom E bráni vzniku rakoviny a minimalizuje účinky olova a kadmia. Podporuje liečbu chorôb ako je skleróza, svalová distrofia a reuma.

Celozrnné obilniny

Čaj

Antioxidačné účinky čaju sú nepopierateľné. Antioxidanty, ktoré čaje obsahujú odstraňujú z tela nahromadené jedy a toxíny. Najkvalitnejší je samozrejme sypaný čaj zložený zo sušených lístkov, ktoré nie sú drvené. Dôležitá je aj príprava čaju, aby sme ho celkom neznehodnotili. Ak sa napríklad čaj lúhuje príliš dlho, stúpa v ňom podiel kofeínu a zároveň klesá množstvo antioxidantov. Čaj je po vode najrozšírenejším nápojom na svete, je preto pozoruhodné, že šálka čaju obsahuje látky, ktoré sú schopné povzbudiť telesné obranné mechanizmy v boji proti chronickým chorobám, rakovine a chorobám srdca. Po stáročia je pre svoje liečivé účinky uznávaný v Čine ako liek. Bylinkári, ale rovnako aj odborníci ho odporúčajú pri liečbe najrôznejších zdravotných ťažkostí.

Čaj

Mrkva

Mrkva patrí medzi na prvý pohľad známu a obyčajnú zeleninu, avšak svojimi účinkami vie naozaj prekvapiť. Je napríklad výborným zdrojom vitamínov, minerálov a stopových prvkov. Okrem toho je plná antioxidantov a vlákniny. Je to plodina plná sily. Znižuje hladinu cholesterolu a zlepšuje trávenie. Pomáha pri migréne a zápalových bolestiach kĺbov. Dodáva živiny potrebné pre zdravý vývoj zubov a očí. Predovšetkým však chráni naše telo pred voľnými radikálmi a tým vypudzuje toxické látky z tela. Eliminuje bujnenie rakovinových buniek, je teda účinnou potravinou v prevencii rakoviny. Posilňuje však aj srdcovo-cievny systém a znižuje riziko infarktov, mozgových príhod a ischemických chorôb srdca.

Mrkva

Paprika

Paprika, podobne ako paradajky, obsahuje antioxidant, ktorý chráni organizmus pred rozvojom zhubných nádorov. Rovnako pôsobí protizápalovo a chráni tak obehovú sústavu. Vďaka neobyčajne vysokému obsahu antioxidačných vitamínov, ktoré chránia bunky pred ich poškodením, prispieva paprika k prevencii rakoviny. To platí predovšetkým pre nádory tráviacich orgánov, hlavne žalúdku a hrubého čreva.

Paprika

Tekvica

Tekvica je jednou z najhodnotnejších potravín a vynikajúcim antioxidantom, ktorý zlepšuje trávenie a chráni srdce. Tekvica obsahuje veľa vitamínov, ale obsah bielkovín a tukov je takmer nepatrný. Je bohatá na kyselinu listovú a kyselinu pantoténovú. Má vysoký obsah minerálov, medzi ktoré patrí aj draslík, fosfor, železo, med a mangán. Antioxidanty v tekvici posilňujú imunitný systém a znižujú vznik kardiovaskulárnych a nádorových ochorení. 

Tekvica

Diskusia

(0 komentárov)
Žiadne komentáre