EDEN Školské jedálne

045/ 55 11 397 alebo 045 / 55 19 373

Späť

Zelenina a ovocie, ktoré by sme mali jesť častejšie 1. časť

Pridané: 17.5.2016 10:45:00

17 Máj 2016

Niektoré potraviny by sme mali jesť častejšie ako ostatné. Vybrali sme pre vás 15 druhov ovocia a zeleniny, ktoré keď zaradíte častejšie do vášho jedálnička, urobíte malú zmenu v stravovaní, ktorá však bude mať veľký vplyv na vaše zdravie. Čučoriedky sú farebným kopancom pre imunitu, ktoré dokážu naštartovať obranyschopnosť nášho tela ako nič iné. Brokolica zas nadopuje telo vitamínom C. Výbornou potravinou je aj karfiol, ktorý má mnoho pozitívnych účinkov na naše zdravie. Chráni napríklad naše srdce a okrem toho je aj účinným antioxidantom. Liekom a zeleninou zároveň je aj kapusta. Pre vegetariánov odporúčame konzumovať tekvicové plody, ktoré sú hodnotným zdrojom betakaroténu, ktorý sa v tele premieňa na vitamín A, ktorého nedostatkom vegetariáni často trpia.

Zelenina a ovocie, ktoré by sme mali jesť častejšie 1. časť

Čučoriedky

Čučoriedky sú predovšetkým farebným kopancom pre imunitu. Dokážu naštartovať obranyschopnosť nášho tela ako nič iné. Okrem toho, už sme niekoľkokrát vyzdvihovali ich silný antioxidačný účinok. Chránia náš organizmus pred vznikom rôznych druhov rakoviny. Sú životabudičom pre celý nervový systém a mozog. Dokonca zlepšujú aj zrak. Preukázateľne pôsobia aj proti zápalom a v minulosti sa využívali ako prírodné antibiotikum a korene čučoriedok sa používali aj na čistenie krvi. O čučoriedkach sa preto nie nadarmo hovorí, že keby človek dokázal v minulosti to, čo tieto malé fialové bobuľky, pravdepodobne by ho obvinili z bosoráctva a so zmluvy s diablom a následne upálili, pretože čučoriedky sú doslova fialovým zázrakom.

Čučoriedky sú azda preto tak výborným ovocím, pretože ich pestovanie nie je vôbec jednoduché. Sú totiž náročné na kvalitu pôdy. Potrebujú pre svoje dozrievanie vysoký obsah živín. Tak isto vlahu, ale sú veľmi citlivé na mokrú pôdu. Čučoriedky sa hodia do každého smoothie, pretože ho krásne zafarbia. Okrem toho sú vhodné aj na výrobu chutnej zmrzliny bez smotany. Potrebujete len čučoriedky, zmrazený banán a lyžicu medu. Všetko v mixéri vymiešajte.

Čučoriedky sú sladké a chutné aj v surovom stave na rozdiel od iného kyslého bobuľovitého ovocia. Sušené plody sa oddávna používali pri liečbe hnačky a otravy jedlom. Vďaka mnohým lekárskym výskumom je toto ich použitie aj vedecky podložené. Okrem toho, nesmieme zabudnúť na ich schopnosť účinne bojovať proti infekciám močových ciest a zápalom močového mechúra. Čučoriedky zlepšujú aj zrak a dokonca ho chránia pred zhoršovaním, zeleným zákalom, sivým zákalom a ďalšími poruchami. Čučoriedky však môžu vyvolať aj alergickú reakciu. Tá sa prejavuje opuchnutím pier a očných viečok alebo svrbiacou vyrážkou.

Čučoriedky

Brokolica

Jedna porcia varenej brokolice zabezpečí viac ako polovicu odporúčanej dennej dávky vitamínu C. Zásobuje telo aj betakaroténom, ktorý sa v organizme premieňa na vitamín A. Ak si v obchode vyberáte brokolicu, siahnite po tej najtmavšej, pretože taká obsahuje najviac vitamínu C a betakaroténu. Okrem toho, ak je brokolica čerstvá, má krehké stonky, ktoré sa ľahko lámu. 

Brokolicu okrem toho prezývame aj elektrárňou živín, pretože ich obsahuje naozaj veľké množstvo. Je nutrične bohatá. Jedna šálka tejto zeleniny obsahuje viac ako 2 gramy bielkovín, 2 gramy vlákniny, 288 miligramov draslíka, 43 miligramov vápnika, 81 miligramov vitamínu C a navyše horčík, fosfor, betakarotén, vitamín A a luteín.

Brokolica okrem toho obsahuje látky, ktoré sú účinné pri prevencii rakoviny. Tieto látky sa v brokolici zachovávajú  bez ohľadu na spôsob spracovania. Môžeme teda brokolicu jesť čerstvú, surovú i varenú. Avšak dlhým varením na druhej strane zničíme viac ako polovicu vitamínu C, ktorý brokolica obsahuje. Preto ju radšej pripravujeme v pare, dusíme v mikrovlnke alebo krátko opražíme na oleji.

Brokolica

Karfiol

Karfiol je veľmi nenápadná zelenina a našťastie ešte celkom nevymizol z našich jedálnych lístkov, pretože ponúka veľké množstvo benefitov. Medzi jeho najviac pozitívne vlastnosti patrí, že ochraňuje srdce a pôsobí preventívne proti vzniku rakoviny, cukrovky a reumy. Karfiol je účinným bojovníkom proti vzniku nádorových ochorení, pretože má aj antioxidačné a protizápalové vlastnosti. Okrem toho však výskumníci prišli so záverom, že pravidelná konzumácia karfiolu môže znížiť aj riziko vzniku reumatickej horúčky.

Karfiol je kráľom čeľade kapustovitých a je aj výdatným zdrojom vitamínu C. Priemerná porcia karfiolu, teda asi tak 100 g, nám dodá viac ako odporúčanú dennú dávku vitamínu C. Dokonca, aj keď karfiol krátko povaríme, zostane v ňom viac ako polovica dennej odporúčanej dávky.

Má vysoký obsah vlákniny a ako všetky takéto druhy zeleniny, môže spôsobiť nadúvanie. Tomuto nepríjemnému javu je možné predísť ak k nemu pridáme výrazné korenie, napríklad cesnak, rascu a mletý koriander. No pomôcť môžu aj bylinky, ktoré podporujú trávenie. Skúste napríklad bobkový list alebo fenikel.

Okrem toho môže karfiol nepríjemne zapáchať, keď sa varí. Môže za to síra. Ak karfiol varíme v uzavretej nádobe, síra sa zhromažďuje a môže to mať vážny vplyv na jeho chuť. Preto je lepšie karfiol rýchlo povariť v nezakrytom hrnci.

Karfiol

Kapusta

Kapusta je v prvom rade liekom, až potom zeleninou plnou vitamínov. Má dlhú históriu, pretože ju poznali už v Egypte. Už vtedy boli dokonca známe jej pozitívne účinky. Jej najväčším pozitívom je to, že nie je potrebné dlhodobé konzumovanie tejto zeleniny, pretože jej účinky sa na organizme prejavia hneď. A čo vlastne jej konzumáciou môžeme získať? Podporí náš imunitný systém, ochráni bunky pred vznikom nádorov, chráni pred zápalmi a funguje ako antibiotikum. Zlepšuje aj trávenie, podporuje tvorbu červených krviniek, očisťuje organizmus, podporuje zrýchlenie metabolizmu a pôsobí preventívne aj proti mnohým ochoreniam, ako sú kardiovaskulárne ochorenia, cukrovka, osteoporóza, zápcha a obličkové kamene.

V tradičnom liečiteľstve sa kapusta tešila veľkej obľube. Cenné sú najmä zelené druhy kapusty, ktoré obsahujú predovšetkým vitamín C a K. Kapusta je okrem toho dobrým zdrojom vitamínu E a draslíka. Kapuste sa pripisujú i hojivé účinky pri žalúdočných vredoch. Tradičná liečba napríklad v tomto prípade odporúča vypiť denne až jeden liter surovej kapustovej šťavy. Nadmerné množstvo tejto šťavy však môže blokovať vstrebávanie železa. V niektorých prípadoch to dokonca môže spôsobiť aj chudokrvnosť.

Najcennejším podkladom tejto zeleniny sú látky, ktoré zrejme prispievajú k prevencii vzniku rakoviny. Jej pravidelnou konzumáciou s veľkou pravdepodobnosťou môžeme potlačiť rast nádorov v hrubom čreve. S kapustou však musíme zaobchádzať šetrne, ak nechceme stratiť viac ako polovicu cenného vitamínu C. Ten uniká predovšetkým počas varenia.

Výborným produktom z kapusty je aj kvasená kapusta. Podporuje a uľahčuje trávenie, vstrebávanie živín a okrem toho aj lepšie využitie vitamínov skupiny B.

Kapusta

Tekvica

Tekvicové plody sú hodnotným zdrojom betakaroténu, ktorý sa v tele premieňa na vitamín A. Jeho nedostatkom trpia predovšetkým vegetariáni, preto tekvicové plody hrajú v ich strave veľmi dôležitú úlohu. Odporúča sa im vo väčšom množstve konzumovať tekvicu obrovskú, tekvicu sladkastú, cuketu či patizóny. Všetky tieto tekvicové plody sú ľahko stráviteľné a len veľmi zriedkakedy vyvolávajú alergie. Využívajú sa aj ich semiačka, ktoré sú bohatým zdrojom železa. Obsahujú aj mnoho draslíka, horčíka a zinku.

Tekvica je v prvom rade pokladom, ktorý sa dá využiť takmer celý. Olej je výborný na pokožku a jadierka zas proti depresii. Tekvica je multifunkčná, pretože v minulosti napríklad slúžila na výrobu riadu. Vinári ju zas používali ako hever na vyťahovanie vína. Používala sa aj na výrobu hudobných nástrojov. Okrem toho existuje aj veľké množstvo tekvíc, rôznych veľkostí, farieb i tvarov.

Tekvica sa využíva predovšetkým v teplej kuchyni. Ale aj surová je veľmi výživná. Neodporúča sa ju však zmrazovať, pretože obsahuje veľa vody. 

Tekvica

Diskusia

(0 komentárov)
Žiadne komentáre