EDEN Školské jedálne

045/ 55 11 397 alebo 045 / 55 19 373

Späť

Čo treba vedieť o rybách pred ich nákupom?

Pridané: 13.1.2017 15:28:13

13 Január 2017

To, že ryby sú v strave nenahraditeľné, je známy fakt. Mali by byť súčasťou jedálnička každého jedného z nás. Pozrime sa však na to, ako to v skutočnosti vyzerá s našou konzumáciou rýb. V obchodoch môžeme nájsť ich široký výber. Kúpiť ich môžeme čerstvé, chladené i mrazené. Samozrejme, ponuka sa nevyrovná prímorským krajinám, no oproti minulosti sa o dosť vylepšila. V prímorských krajinách však majú tradíciu napríklad rybacie trhy. No nech už je to akokoľvek, ryby by mali byť určite v našej strave bohato zastúpené. Obsahujú cenné omega-3 mastné kyseliny.

Čo treba vedieť o rybách pred ich nákupom?

Morské ryby ako napríklad losos, tuniak a sardinky obsahujú viac omega-3 mastných kyselín ako ryby sladkovodné. Mäso sladkovodných rýb je však tiež výživné a odporúčame predovšetkým pstruha. Menej vhodné sú napríklad mečúň, žralok, pangasius a makrela kráľovská.Na druhej strane, sladkovodné ryby obsahujú menej škodlivín ako ryby morské. Najhodnotnejšou rybou z tohto hľadiska je znova pstruh.

Ideálna je samozrejme čerstvá ryba. Aj preto sa v prímorských krajinách rybacie trhy tešia takej obľube. Práve ulovená ryba je totiž najlepšia. U nás nie je možné kúpiť čerstvú rybu. Aspoň nie čerstvú v zmysle práve ulovenej. Najčastejšie preto kupujeme ryby mrazené. Tu však nikdy nemáme istotu, ako dlho po výlove bola ryba zmrazená. V našich končinách sa často konzumujú aj konzervované ryby. Ak je výrobok kvalitný, taký tuniak v oleji nestráca nič na svojej kvalite, samozrejme ak nesiahneme k tej najlacnejšej konzerve.

Ako je to s ponukou rýb na našom trhu? Ku kvalitnej a čerstvej morskej rybe sa u nás nedostaneme, preto by sa mali obchodníci preorientovať a zamerať sa skôr na to, čo máme doma a skvalitniť ponuku sladkovodných rýb. Ideálnou slovenskou rybou je pstruh.

Pstruh na masle

Ak hľadáme ryby, ktoré majú najvyšší podiel omega-3 mastných kyselín, je to losos, tuniak, sardinky a pstruh. Najčastejšie však konzumujeme ryby v konzerve. Je to pre nás pohodlné a aj cenovo dostupné. Kupujeme sardinky v oleji a vo vlastnej šťave, ale aj v paradajkovej omáčke, čo už ale nie je práve vhodná voľba. Z konzerv pripravujeme nátierky, alebo ich konzumujeme len tak s chlebíkom a cibuľkou. Sú vhodné ako rýchla večera. Obľúbené sú tiež kyslé a údené ryby a tiež rybacie šaláty. Vo veľkom kupujeme mrazené ryby, mrazené filé a rybie prsty.

Čo sa týka konzumácie čerstvých rýb, mnohí z nás rybu konzumujú len raz za rok, a to na Vianoce. V tomto období siahneme  k živému kaprovi, ktorého ponúkajú mnohé obchody.

Nanešťastie, pri výbere ryby sa väčšinou orientujeme len podľa ceny. Preto najčastejšie konzumujeme rybie filé a často sa objavuje v našich nákupných košíkoch aj pangasius, ktorý je cenovo veľmi dostupný a jeho mäso je takmer bez kostí.

pangasius

Pstruha si zadovážime len málokedy, pretože má veľa kostí a vyžaduje si tak dostatok času na konzumáciu. Pre mnohých z nás je zas losos príliš drahý. Rozhodujeme sa väčšinou podľa ceny. Často sa potom môže stať, že v snahe zaradiť ryby na jedálny lístok začneme kupovať menej kvalitné druhy rýb. Lepšie je jesť ryby menej často, ale dopriať si čo najkvalitnejšie mäso. Je rozdiel, ak konzumujeme raz do týždňa pangasia alebo raz za dva týždne kvalitného pstruha. Niekedy je menej viac a platí to aj pri konzumácii rýb. 

Diskusia

(0 komentárov)
Žiadne komentáre