EDEN Školské jedálne

045/ 55 11 397 alebo 045 / 55 19 373

Späť

Význam rýb v našej strave

Pridané: 6.12.2016 08:15:00

06 December 2016

Všetci veľmi dobre vieme, že pestrý jedálny lístok a vyvážená životospráva je najistejšia cesta k dobrému zdraviu. Súčasťou takéhoto stravovania, v ktorom nielen obmedzíme hranolčeky a nezdravé jedlá, ale pridáme aj ovocie a zeleninu, by mali byť aj ryby. Nanešťastie, sme svedkami toho, že na našom stole sa ryby objavujú len veľmi zriedkavo. A keď ich nekonzumujeme my dospelí, ktorí by sme mali ísť deťom príkladom, ako to môžeme chcieť od nich? Začnime teda od seba. Možno keď pochopíme význam rýb v našom stravovaní, rozhodneme sa ich pridať na jedálny lístok a urobíme tak pre svoje zdravie veľmi veľkú službu.

Význam rýb v našej strave

Ryby nanešťastie nie sú v našom jedálnom lístku až tak obľúbené, dokonca sa nájdu medzi nami aj takí, ktorí ryby nejedia vôbec. To je však veľmi veľká škoda, pretože ryby obsahujú vysoké množstvo plnohodnotných bielkovín a v tuku rozpustných vitamínov i minerálnych látok. Sú jednoznačne prospešnou potravinou a okrem toho, výborne chutia, dajú sa pripravovať na rôzne spôsoby a sú dokonca aj ľahko stráviteľné. Hlavne sú však prospešné pre naše zdravie.

Jedným z hlavných dôvodov, prečo by sme mali ryby konzumovať častejšie je množstvo omega-3 mastných kyselín, ktoré obsahujú a o ich význame pre naše telo sme už hovorili niekoľkokrát. Zopakujme si ale to najdôležitejšie.

Omega-3 mastné kyseliny sú pre naše telo veľmi dôležité a nanešťastie, nevieme si ich vytvoriť sami, preto ich len prijímame z potravy. Pre naše zdravie sú nevyhnutné a dokážu nás chrániť proti vzniku krvných zrazenín. Preto, ak si chceme udržať zdravé cievy a vyhnúť sa infarktu a iným srdcovo-cievnym chorobám, treba začať konzumovať ryby, hoci hlavným dôvodom, prečo nie sú na našom jedálnom lístku, nie je ich nedostupnosť alebo že by nám nechutili, ale skôr ich vyššia cena.

ryby

Aj preto v priemere skonzumujeme sotva 4 kg rybieho mäsa, čo je veľmi malé množstvo, keď uvážime, že obyvatelia severských krajín dokážu skonzumovať až 60 kg rýb ročne. Japonci dokonca ešte viac. Mohli by sme namietať, že k rybám majú lepší prístup, pretože sú to prímorské krajiny. No na druhej strane, existujú aj sladkovodné ryby a rôzne druhy, preto ani my nemôžeme pokladať ryby za nedostatkový tovar. O tom sa presvedčíme v ďalších článkoch, pretože si povieme niečo o rôznych druhoch rýb, ktoré môžeme konzumovať, aj o tom, ako ich môžeme najlepšie spracovať, aby nám čo najviac chutili.

Ale ešte predtým sa vráťme k tomu, prečo sú ryby tak veľmi dôležité pre naše zdravie a prečo by sme ich určite mali do svojho stravovacieho plánu čo najskôr zaradiť.

Ryby 2

Ryby sú bohaté na vitamíny skupiny B. Významný je napríklad vitamín B12, ktorý je nevyhnutný pre správne fungovanie nervového systému. Význam omega-3 mastných kyselín sme spomenuli vyššie. Znižujú teda riziko trombózy, zlepšujú krvný obed, zvyšujú pružnosť ciev. Jedenie olejnatých rýb vedie k zníženiu krvného tlaku. Omega-3 mastné kyseliny zabraňujú degenerácii žltej škvrny v oku, sú bohaté na jód a ten je nevyhnutný pre správne fungovanie štítnej žľazy. Sú prevenciou proti rakovine, dokážu úspešne potláčať rast rakovinových buniek. Okrem toho, pravidelná konzumácia rýb pozitívne vplýva na imunitný systém a zvyšuje obranyschopnosť organizmu. 

Diskusia

(0 komentárov)
Žiadne komentáre