EDEN Školské jedálne

045/ 55 11 397 alebo 045 / 55 19 373

Späť

Výživa mladej generácie

Pridané: 16.9.2016 15:15:00

16 September 2016

Na prednáške o výžive mladej generácie, ktorá je alfou a omegou i našej práce a nášho snaženia, pani doktorka MUDr. Alžbeta Béderová, CSc. vyzdvihla fakt, že dieťa by síce malo konzumovať pestrú stravu a nemali by sme pre neho robiť výnimky, napríklad nechce karfiol, tak dostane špagety, ale v prvom rade si treba uvedomiť, že výživa dieťaťa nie je zmenšenou porciou dospelého. Ďalším významným odlíšením medzi stravou mladej generácie a dospelých je fakt, že v prípade detí a mládeže je tu minimálny, dá sa povedať žiadny priestor na chyby. Zhrnúť by sme to mohli nasledovnými slovami: Pri výžive mladej generácie dávame dôraz na kvalitu jedla, nie na jeho kvantitu.

Výživa mladej generácie

Vo svojej prednáške sa pani doktorka Béderová rozhodla povedať pár informácií o diskusiách, ktoré sa šíria internetom. Zdôrazňujeme však, že nami uverejnené poznatky platia pri vyváženej výžive detí a mládeže. Ak jeden z nasledovných javov nastane, nie je nutné odstraňovať dôsledok, ale hľadať príčinu. Samozrejme, hovoríme o zdravých jednotlivcoch, ktorí netrpia žiadnymi intoleranciami a alergiami a nie sú v konzumovaní potravín nejako obmedzení.

Navyše si uvedomujeme, že sto ľudí, sto chutí a výživa dieťaťa závisí od výživy jeho vlastných rodičov, ktorú nie je možné radikálne meniť, ak ju majú rodičia zaužívanú niekoľko rokov. Ako príklad môžeme uviesť vegetariánov.

Vegetariáni

Vegetariánska strava, v tom prípade, že je naozaj vyvážená a rodičia sa postarajú o to, aby látky z mäsa nahradili v strave jeho alternatívami a dieťaťu tak nič nechýbalo, nie je pre dieťa nebezpečná. Ak však len vynecháme mäso a ničím túto dieru v jedálnom lístku nedoplníme (strukoviny, obilniny), koledujeme si o poriadny problém.

Mlieko

Vyhýbanie sa konzumácii mlieka mnohí často odôvodňujú tým, že ich mlieko zahlieňuje. Aká je však pravda? 

Pozrime sa na stanovisko odborníkov. V súčasnosti nie sú žiadne dôkazy o priamom spojení medzi konzumáciou mlieka, zvýšenou tvorbou hlienov a astmou. Lekári by preto mali aj naďalej podporovať rodičov, aby pravidelne dávali svojim deťom piť mlieko. Oficiálne zdravotnícke organizácie a inštitúcie vo svojich výživových pokynoch založených na vedeckých dôkazoch odporúčajú piť mlieko a jesť mliečne výrobky ako sú jogurty alebo syry. Podľa odborníkov je dôležité, aby si mlieko navykli piť už malé deti, v takom prípade totiž tento zvyk vo väčšine prípadov pretrvá až do dospelosti. 

Mlieko a deti

V niektorých prípadoch však naozaj musíme mlieko zo svojho jedálnička vylúčiť. Okrem intolerancie laktózy môže byť mlieko aj príčinou alergických ťažkostí. V takom prípade je kameňom úrazu mliečna bielkovina, takí ľudia musia zo svojho jedálneho lístka vyradiť mlieko aj mliečne výrobky. 

Mnohí sú však presvedčení, že im mlieko škodí, sú po ňom chorí a nachladnutí. Treba si však odpovedať na to, či ho nepijeme príliš veľa, pretože všetkého veľa škodí. A tiež nie je dobré ho piť priamo z chladničky a studené. Niekto môže byť viac náchylný na bolesť hrdla alebo mu studený nápoj spôsobí tráviace ťažkosti. Vo výnimočných prípadoch sa však alergia na mlieko môže prejaviť aj astmou, ale to neznamená, že všetci teraz prestaneme piť mlieko. Ja som napríklad alergická na med a dusím sa z neho. Prestaneme ho všetci konzumovať?

Je to proste jednoduché. Ak vám mlieko chutí a nie je vám z neho zle, pite ho. Ak vám nechutí a je vám z neho zle, nepite ho. V každom prípade je však mlieko plné hodnotných bielkovín, obsahuje vápnik a fosfor v správnom pomere, okrem toho železo a vitamíny. Tak isto je zdrojom vitamínu D.

Prekyslený organizmus

Prekyslený organizmus je vraj dôsledkom nevhodného stravovania a zlého životného štýlu, a tiež príčinou mnohých závažných ochorení. Kde je však pravda?

V prvom rade, medicína pojem prekysleného organizmu nepozná. Poznáme len termín acidóza, avšak tá je dôsledkom niektorých chorobných stavov, ale nikdy nie je dôsledkom stravy. Je teda prekyslený organizmus mýtus?

Ak sa stravujeme pestro a zdravo a jeme viac-menej normálne, nemusíme sa báť prekysleného organizmu. Niektoré potraviny sú kyselinotvorné, iné zásadotvorné, to je pravda, ale ak máme pestrú stravu a konzumujeme všetky druhy potravín, organizmus si rovnováhu nájde aj sám.

Vyvážená strava

Červené mäso

Červené mäso je jedným z najkontroverznejších jedál v histórii výživy. Napriek skutočnosti, že ľudia jedli mäso počas celej evolúcie, mnohí veria, že nám môže škodiť. Je síce pravda, že súčasné červené mäso nemôžeme porovnávať s mäsom, ktoré konzumovali naši predkovia, nemá s ním už takmer nič spoločné, pretože dobytok sa nie vždy pasie celé dni na pasienkoch, ale je kŕmený zrnom, napumpovaný antibiotikami a hormónmi, aby rýchlejšie rástol. Červenému mäsu mnoho vyčítame, ale naše výčitky sú nie vždy opodstatnené, hlavne ak hovoríme o kvalitnom červenom mäse. Také mäso obsahuje napríklad veľa železa a je dobre stráviteľné.

Červené mäso

Červené mäso je jedným z najvýživnejších jedál, ktoré môžeme jesť. Je plné vitamínov, minerálov, antioxidantov a rôznych živín, ktoré majú silný vplyv na zdravie. Týždenná povolená dávka červeného mäsa by však u dospelého človeka nemala prekračovať 500 gramov. Tak isto treba dávať pozor na tepelnú úpravu tohto mäsa. Najlepšie je ho variť a dusiť. Červené mäso negrilujeme a nepečieme na priamom ohni. Pokiaľ konzumujeme nespracované červené mäso a používame jemnejšie metódy varenia a vyhýbame sa spáleniu, potom sa nemáme čoho obávať. V skutočnosti je nespracované, správne pripravené červené mäso veľmi zdravé. Je veľmi výživné a plné bielkovín, zdravých tukov, vitamínov a minerálov. Spolu s rôznymi živinami pozitívne ovplyvňuje funkčnosť tela a mozgu.

Cholesterol

V prvom rade si musíme uvedomiť, že cholesterol je potrebný, rovnako ako je potrebný v našom tele aj tuk. Cholesterol je však pre telo tak dôležitý, že si ho v prípade nedostatku vytvorí aj samé. Môžeme teda prijímať minimum cholesterolu v strave, ale znížiť jeho celkové množstvo v organizme sa nám nemusí celkom podariť. Okrem toho, v potravinách sa nachádzajú dva druhy cholesterolu. Laicky ich nazývame dobrým a zlým.

Aj keď cholesterol nie je hneď dôvodom na paniku, v žiadnom prípade ho netreba ani zanedbávať a ignorovať jeho zvýšené hladiny. Na jeho zníženie je vhodná diéta s vysokým obsahom zeleniny, ovocia a výrobkov z celozrnných obilnín. Okrem toho sú dovolené už len hydina a nízkotučné mliečne výrobky.

Cholesterolová diéta

Tuky by sme mali vždy voliť iba kvalitné, lisované za studena, ktoré by sme navyše mali striedať. Na kvalitu rastlinných olejov treba dávať veľký pozor. Olej musí byť tepelne odolný a neovplyvňovať chuť jedla. Dôležitú úlohu, ktorá tvorí základ zdravej kondície hrá pohybová aktivita, nie je to teda všetko len o strave.

Detoxikácia

Nie je nič zlé sa raz za čas na jeden deň stať vegetariánom a konzumovať odľahčenú stravu bez mäsa, prípadne si dopriať nejakú vitamínovú bombu alebo jar začať konzumáciou predovšetkým jarnej zeleniny či sa na jeseň nadopovať antioxidantmi a bojovať proti vírusovým ochoreniam zvýšenou konzumáciou zdravých plodín z našich záhrad. Avšak prísny detox a úplná očista organizmu nemusí byť pre vás to pravé orechové. Ak sa totiž stravujeme zdravo a konzumujeme dostatok vlákniny v zelenine, odpadové látky sa z tela postupne vyplavujú každý deň a žiadna detoxikácia nie je potrebná. Občasný pôst samozrejme neuškodí. Okrem toho, v snahe urobiť niečo pre naše zdravie, zásobíme sa rôznymi práškami, tabletkami alebo čajmi, aby sme očistili svoj organizmus. Pamätajte, zdravá výživa nás vyjde určite lacnejšie.

Vitamíny

Obezita a redukcia

Súčasným problémom našich detí je bohužiaľ obezita, preto sa jej budeme teraz častejšie venovať aj na našich stránkach. A ruka v ruke s obezitou ide redukcia hmotnosti, rovnako riziková a nebezpečná, hlavne keď ide o deti.

Diskusia

(0 komentárov)
Žiadne komentáre