EDEN Školské jedálne

045/ 55 11 397 alebo 045 / 55 19 373

Späť

Vajíčka naše každodenné

Pridané: 13.10.2017 10:15:34

13 Október 2017

Svetový deň vajec si pripomíname od roku 1996. Cieľom je zvýšiť povedomie verejnosti o výhodách a význame vajec v našej strave. Telu totiž dodávajú mnoho plnohodnotných bielkovín a množstvo vitamínov a minerálov. Vajcia sú totiž veľmi výživné a ich pravidelná konzumácia prispieva k lepšiemu pocitu nasýtenia po jedle.

Vajíčka naše každodenné

O vajciach koluje mnoho mýtov a fám. Nie všetky sú však pravdivé, no vajíčka majú veľmi zlú reputáciu. My vás presvedčíme o tom, že naozaj je vhodné ich zaradiť do našej stravy.

V minulosti panoval názor, že pri konzumácii vajec, ktoré sú bohaté na cholesterol dochádza aj k zvyšovaniu hladiny cholesterolu v krvi a zvyšuje sa tak riziko srdcových ochorení. No podľa novších výskumov to vôbec nie je pravda. Konzumácia vajec je veľmi zdravá a na zvýšenie cholesterolu v krvi nevplýva. Okrem toho, ak pravidelne konzumujeme vajcia, má to na naše zdravie oveľa viac pozitívnych aspektov.

Vajíčka sú plné bielkovín a tak zabezpečia dlhý pocit sýtosti, preto sú vhodné na raňajky. Dodajú nám dostatok energie na celý deň. Dôležité je, že bielkoviny z vajca dokáže náš organizmus ľahko stráviť, lepšie ako bielkoviny z mäsa. Vo vajíčkach sa nachádza aj významný vitamín D. Ten sa v potravinách nachádza ojedinele. Vajíčka radíme medzi plnohodnotné potraviny, ktoré obsahujú látky potrebné pre zdravé fungovanie organizmu.

Vajíčka 2

Vajíčka máme v strave každý deň hoci si to ani neuvedomujeme. Vajíčka nie sú len praženica na raňajky či volské oko v prívarku. Vajíčka sú prísadou mnohých pokrmov. Nájdeme ich takmer v každej spracovanej potravine. Stopy po vajíčkach nájdeme v čokoládach, keksíkoch, pečive a v ďalších potravinách.

Praženica

Vajíčka samozrejme so sebou nesú aj nejaké zdravotné riziká, lebo ide o rizikovú potravinu.  Vajcia môžu obsahovať salmonelu, teda baktériu, ktorá vyvoláva epidémiu z pokazených potravín. Preto je dôležité nielen to, ako vajcia konzumujeme, ale aj to, ako ich skladujeme.

Po manipulácii s vajcami by sme si vždy mali umyť ruky, pretože stopy salmonely sa nachádzajú aj na škrupinách a mohli by sa preniesť na iné potraviny, čo môže byť veľmi nebezpečné. V snahe zabrániť šíreniu mikroorganizmov by ste možno chceli vajíčka poumývať, ale určite to tak nerobte. Vaječné škrupiny totiž obsahujú ochrannú vrstvu, ktorá bráni prechodu baktérií cez ich póry. Ak sú vajíčka veľmi znečistené zo znášky a chcete ich umyť, ihneď sa musia spotrebovať. Tak isto neskladujte poškodené vajíčka a škrupiny s nepoškodenými vajíčkami. Vajíčka je potrebné skladovať v chlade, znižuje sa tým rast salmonely. Najnevhodnejšie je striedať teplotu pri skladovaní, čo podporuje bakteriálny rast.

Vajíčka v chladničke

No dôležitejšie je azda to, ako boli vajíčka skladované pred tým, ako sa dostali do našej chladničky. Nikdy nekupujeme také vajcia, ktoré nemajú zabezpečené chladenie. Vždy sledujeme dátum spotreby a kupujeme vajcia čo najčerstvejšie. Tak isto nekupujeme vajcia prasknuté alebo rozbité. Stačí jedno vajíčko v balení a katastrofa je na svete.

Vajíčka v obchode

Vajíčka by sme mali konzumovať tepelne upravené, pretože pri vysokých teplotách sa salmonela ničí. Dôkladná tepelná úprava je dôležitá hlavne pri rizikovejších konzumentoch, ako sú starí ľudia, chorí, malé deti a tehotné ženy. Keď používame do cesta surové vajíčko, dôkladne musíme poumývať náčinie, v ktorom sme ho pripravovali.

Upravené vajíčka

Hoci sú riziká veľké, predsa však zanedbateľné v porovnaní s prínosom konzumácie vajíčok. Vajíčka sú prospešné pri kontrolovaní hmotnosti, pre zdravie mozgu, funkciu očí, optimálne zdravie počas tehotenstva, zabezpečujú svalový rast a lepší stav pokožky. Ide o pomerne lacné, ale na živiny veľmi bohaté a cenné jedlo.

Najčastejšie konzumujeme slepačie vajcia. Priemerné slepačie vajíčko váži asi 60 gramov, z čoho 11 % predstavuje škrupina, 58 % bielok a 31 % žĺtok. Najkvalitnejšie slepačie vajcia samozrejme pochádzajú z farmárskych chovov, kde sú pre nosnice zabezpečené najlepšie podmienky. Kvalita vajíčka totiž závisí od podmienok chovu, krmiva a podobne. Kvalita vajec však vôbec nezáleží od toho, či je vajce biele a hnedé. Zafarbenie súvisí len s plemenom sliepky.

nosnice

Vaječný bielok pozostáva prevažne z vody a bielkoviny, zatiaľ čo vaječný žĺtok pozostáva z vody, tuku a bielkoviny. Bielok obsahuje minimum tukov, preto je obľúbenou potravinou pri chudnutí a vo fitnes strave pre bohaté množstvo bielkovín. Bielok neobsahuje cholesterol, avšak vitamíny B 12, D a A. Z minerálov je to vápnik, horčík a železo.

Vaječný bielok

Vaječný žĺtok je veľmi výživný. Obsahuje asi polovicu bielkovín z celého vajca. Je kompletným zdrojom vitamínov, ktoré sú rozpustné v tukoch. Najviac zastúpené sú hlavne vitamíny A a D. Okrem vitamínu C však obsahujú prakticky všetky vitamíny. V žĺtku sa tiež nachádza fosfor, vápnik, sodík a draslík. Má vysokú výživnú hodnotu vďaka nenasýteným mastným kyselinám. Obsahuje napríklad zložky, ktoré podporujú prevenciu straty zraku vo vyššom veku.

Vaječný žĺtok

Vajíčka môžeme konzumovať rôznym spôsobom. Môžeme si ich uvariť na tvrdo, ako omeletu alebo praženicu. Doprajeme si ich v kombinácii s čerstvou zeleninou, čím dosiahneme nutrične bohaté jedlo, ktoré nás zasýti a dodá nášmu telu aj všetky živiny. Ideálne je týždenne skonzumovať dve až tri vajíčka.

Vajcia a zelenina

Avšak, pozor na alergiu. Vajcia patria k významným alergénom. Prejavy alergie môžu byť rôzne. Môže to byť pocit svrbenia na jazyku, opuch pier, bolesti brucha, vracanie, hnačka, nechutenstvo, začervenie kože, svrbenie, vyrážky, sťažené dýchanie, kašeľ, migréna a podobne.

Diskusia

(0 komentárov)
Žiadne komentáre