EDEN Školské jedálne

045/ 55 11 397 alebo 045 / 55 19 373

Späť

Sardinky - konzervované omega-3 mastné kyseliny

Pridané: 25.4.2016 15:15:00

25 Apríl 2016

Sardinky v konzerve možno nevyzerajú práve vábne, ale určite by aspoň občas mali nájsť miesto v našej chladničke a tento pokrm by sme v rôznej úprave (nátierka, šalát) mali dopriať aj našim deťom. Sardinky sú malé rybky, ktoré sú však bohaté na omega-3 mastné kyseliny, vitamín D, vápnik a bielkoviny. Obsahujú aminokyseliny, ktoré sa nachádzajú v morských plodoch a morských riasach. Ich konzumácia je spojená s radom mnohých zdravotných výhod.

Sardinky - konzervované omega-3 mastné kyseliny

Konzervované sardinky a ich konzumácia je však výhodná aj z iných hľadísk. Obsahujú veľkú koncentráciu vápnika. Ten je nevyhnutný pre zdravé kosti a jeho nedostatok môže mať na organizmus veľmi vážne následky. Takto spracované sardinky obsahujú aj selén. Je to stopový prvok a významný antioxidant. Okrem toho je dôležitý aj pre správne spracovanie jódu.

Vitamín D, ktorého sú významným zdrojom sú dôležité pre zdravé kosti a pre správnu funkciu imunitného systému. Vitamíny, ktoré obsahujú, pozitívne vplývajú na krvotvorbu a správnu funkciu nervov. Niacín, ktorý sa v konzervovaných sardinkách nachádza, pomáha telu premieňať potravu na energiu. Okrem toho, konzervované sardinky neobsahujú také veľké množstvo škodlivých látok ako veľké ryby. Obsahujú však veľa sodíka, preto ich treba konzumovať s mierou.

Konzervované ryby samozrejme nie sú tak zdravé ako ryby čerstvé, ale koniec koncov, pri rybách, aké sme zvyknutí konzumovať my, nikdy nemáme istotu či ide o čerstvé ryby. Konzervovanie však rybe výrazne neškodí. Samozrejme, vo výrobku môže byť nižší obsah vitamínov a minerálnych látok ako pri čerstvej rybe, ale obsah bielkovín zostáva. Niekedy môžu dokonca konzervované sardinky obsahovať viac vápnika ako čerstvé rybky. Samozrejme, prednosť treba dávať rybám vo vlastnej šťave. Ak sú naložené v oleji, stúpa ich energetická hodnota.

Sardinky

Čo môžeme teda povedať záverom? Akákoľvek ryba je lepšia ako žiadna. Či už surová, údená alebo v konzerve, hlavné je, že ryby sa stanú pravidelnou súčasťou nášho organizmu. Samozrejme, deti nebudeme každý týždeň kŕmiť údenými  rybami, ale ryby by mali konzumovať aspoň raz do týždňa. 

Diskusia

(0 komentárov)
Žiadne komentáre