EDEN Školské jedálne

045/ 55 11 397 alebo 045 / 55 19 373

Späť

Pohybom ku zdraviu

Pridané: 9.5.2016 13:15:00

09 Máj 2016

Dôležitosť pohybu a fyzickej aktivity pre náš život si pripomíname dňa 10. mája, ktorý je Svetovým dňom – Pohybom ku zdraviu. Deň, keď si pripomíname akékoľvek rozhýbanie tela a upozorňujeme na nevhodný spôsob nášho života, je dnes veľmi dôležitý, pretože náš životný štýl je životom nečinnosti. Preto sme sa rozhodli apelovať aj na rodičov, aby v prvom rade začali od seba a malými zmenami sa dopracovali k veľkým výsledkom. Zdieľajte preto tento článok a šírte medzi rodičmi osvetu. Pretože zdravý a vyvážený obed v školskej jedálni je výborným základom pre celkové ozdravenie životného štýlu, do ktorého sa však musia zapojiť aj rodičia. A k zdravému životnému štýlu neodmysliteľne patrí aj pohyb, ktorého však máme v skutočnosti veľmi málo. V ďalšom článku rodičom poradíme ako dieťa motivovať k pohybu. Rady určite využijú aj učitelia vo vašej škole a veríme, že vám budú nami zozbierané a spracované usmernenia užitočné. Zdieľajte preto tento článok na facebooku i na oficiálnej stránke vašej školy. Nenechávajte si ho pre seba a tak isto sa s nami podeľte o vaše reakcie.

Pohybom ku zdraviu

V práci deväť hodín sedíme za počítačom, potom si ideme oddýchnuť do kaviarne, domov sa privezieme autom, v obchodných centrách používame zásadne eskalátory, osobné stretnutia nahradili telefonické rozhovory alebo emailová komunikácia. Takýto životný štýl od nás odkukali aj naše deti. Na telesnej výchove odmietajú cvičiť, doma radšej sedia pred televíziou ako by sa mali ísť hrať na ihrisko, na miesto výletu do prírody chcú ísť do kina a mrnčia pri každej príležitosti, keď musia urobiť pár krokov na vyše. Je preto na čase, aby sme s tým niečo urobili, pretože takýto sedavý spôsob je pre nás dospelákov veľmi nebezpečný, ale pre naše deti, ktoré získavajú také návyky ako my je ešte nebezpečnejší.

Sedavý spôsob života

V tento deň upriamujeme pozornosť na riziká, ktoré sú spojené so sedavým spôsobom života. U ľudí, ktorí pracujú v kancelárii a chýba im pohyb, dochádza ku zvýšeniu rôznych chronických ochorení, najmä srdcovocievnych, respiračných a onkologických. Časté sú aj ochorenia pohybového aparátu a bolesti chrbta i krčnej chrbtice. Štatistiky nanešťastie hovoria o tom, že až každý tretí dospelý nie je dostatočne fyzicky aktívny. Našťastie nie sú potrebné veľké zmeny, ak chceme zmeniť čísla štatistík a predovšetkým urobiť niečo pozitívne so svojim životom, stačí urobiť drobné zmeny. Čo tak vymeniť schody za výťah? A čo tak chodiť do práce pešo, na nákup sa nevoziť autom, jednoducho viac používať nohy? Treba z povaly vytiahnuť zaprášený bicykel a vyprať bežeckú súpravu. Nemusíte zrovna behávať každý večer kilometre, stačí dlhšia prechádzka napríklad so psom 3x do týždňa. Zmeny sú malé, ale ich dôsledky pocítite vo svojom živote určite viacnásobne. Okrem toho, nezabudnite zobrať so sebou na výlet na bicykloch alebo na dlhú prechádzku svoje deti, lebo rovnako ako vy aj oni potrebujú dostatok pohybu.

Prechádzka so psom

A keď sa už rozhodnete spraviť si s deťmi výlet, pešo či na bicykloch, ale tápate nad tým, čo vlastne svojej ratolesti zbaliť na školský výlet, siahnite po tých potravinách, ktoré sú okamžitým zdrojom energie. Pri celodennom výlete potrebujú všetci dostatok energie. Preto je dôležité ako odštartujete deň raňajkami. Na raňajky sú vhodné ovsené vločky, ktoré môžete skombinovať s ovocím. Nič nepokazíte ani tým, keď si na ráno pripravíte krajec celozrnného chleba s medom. Ak sa chystáte len na poobedný výlet, je vhodné dať si ľahký obed, ktorý vám príliš nezaťaží žalúdok, ale na druhej strane vám a vašim deťom dodá dostatok energie. Vhodné sú v tomto prípade napríklad cestoviny, ryža alebo zemiaky. Doplňte ich o chudé mäso, ryby a zeleninu.

Určite rozmýšľate aj nad tým, čo si zbaliť do batoha, ak by vám náhodou po ceste vyhladlo. V prípade dlhšej pešej túry alebo v prípade výletu na bicykloch si zbaľte do batohu hroznový cukor, ktorý je ľahko stráviteľný a dobíja telo energiou. Vhodná je aj čokoláda. Vyberáme však kvalitnú čokoládu s vysokým obsahom kakaa. Hlad pomôže zahnať aj sušené ovocie bohaté na vitamíny a minerály. Každopádne je vhodné počas túr a rôznych výletov konzumovať ľahko stráviteľné potraviny, aby telo nemíňalo zbytočnú energiu na ich strávenie a aby vás nebolelo brucho a netrápil žalúdok. Zabudnite teda na slaninku a klobásku, nehodia sa ani vajíčka či párky. Tieto dobroty si nechajte v zálohe na letnú grilovačku.  Na výlete totiž nechcete fučať ako tur a stáť pri každom strome. Chcete si užiť prírodu a spoločné chvíle strávené v rodine. Môžete si so sebou pripraviť ľahký sendvič so zeleninou alebo chlieb s tvrdým syrom. Na výlety si samozrejme chcete zobrať aj nejakú tú sladkosť. Práve teraz je vhodná chvíľa na to, aby ste do batohu hodili cereálne müsli tyčinky.

Ruksak

Nezabudnite však aj na pitný režím. Či je leto a či zima, piť sa musí. Tekutiny sú nevyhnutné. Vhodný je vlažný čaj. Vyvarujte sa studeným a bublinkovým nápojom, môžu spôsobiť viac škody ako osohu. Minerálka je vhodná, ale nemala by byť veľmi studená. Predovšetkým detské hrdlá sú veľmi citlivé. 

Diskusia

(0 komentárov)
Žiadne komentáre