EDEN Školské jedálne

045/ 55 11 397 alebo 045 / 55 19 373

Späť

Mäso je plné vitamínov a minerálov

Pridané: 27.10.2016 10:45:00

27 Október 2016

V mäse sa nachádzajú mnohé vitamíny, no najväčšou prednosťou mäsa je to, že vitamíny v ňom sú pomerne stabilné. Vitamíny v ovocí a zelenine sú totiž závislé od ročného obdobia, od množstva slnečných lúčov, vlahy a podobne. Kvalitný kúsok mäsa je teda v skutočnosti nabitý vitamínmi. Mäso obsahuje všetko potrebné k zdravej výžive a okrem toho je aj zdrojom proteínov, bielkovín a minerálnych látok.

Mäso je plné vitamínov a minerálov

Mäso predovšetkým obsahuje vitamíny skupiny B.

Vitamín B1 sa nachádza v každom mäse, či je to hydina, hovädzina alebo bizón. Prospieva k zdraviu nášho srdca a k správnej činnosti nervového systému. Reguluje látkovú premenu cukrov.

Vitamín B2 sa nachádza hlavne v pečienke. Je dôležitý pre dobrý stav kože, očí, správnu funkciu srdca a ďalších orgánov. V tele je zodpovedný za energetickú premenu.

V pečeni sa nachádza aj vitamín B3. Má schopnosť vo veľkých dávkach rozťahovať cievy, pomáha tak znižovať vysoký krvný tlak.

V kuracom a hovädzom mäse sa nachádza vitamín B5. Zlepšuje kvalitu kože, vlasov i nechtov. Uľahčuje vstrebávanie cukrov a tukov.

Vitamín B6 sa nachádza hlavne v hovädzom mäse a pečienkach. Je potrebný pre zdravý nervový systém a pre správnu a bezproblémovú funkciu krvného obehu. Vyššie dávky tohto vitamínu sa odporúčajú aj pri chudokrvnosti.

Vo vnútornostiach sa nachádza aj kyselina listová ako vitamín B9. Je potrebná pre tvorbu krvi a nevyhnutná hlavne pre tehotné ženy.

Mimoriadne dôležitý je vitamín B12. Nachádza sa iba v potravinách živočíšneho pôvodu. Je potrebný pre tvorbu genetického materiálu, takže pre život naozaj nevyhnutný. Ovplyvňuje aj krvotvorbu a správnu funkciu nervového systému. Pomáha uvoľňovať energiu z jedla, zlepšuje pamäť, podporuje koncentráciu a znižuje riziko vzniku srdcových ochorení.

Vitamíny v mäse 1

Mäso obsahuje aj vitamín A. Nájdeme ho predovšetkým vo vnútornostiach a v tučnejších mäsách. Je nevyhnutný pre dobrú funkciu očí a jeho nedostatok môže viesť ku šeroslepote. Okrem toho zlepšuje vzhľad pleti a znižuje náchylnosť organizmu k infekciám. Mäso prekvapivo obsahuje aj veľké množstvo vitamínu C. Je to silný antioxidant, ktorý pomáha udržiavať našu imunitu v optimálnom stave. Nájdeme ho aj vo svalovine, ale podstatne viac ho je v pečeni a vnútornostiach. V červenom mäse a pečienke nájdeme vitamín D, ten je nevyhnutný pre spracovávanie vápnika. Antioxidačne v mäse pôsobí aj vitamín E. Eliminuje voľné radikály a chráni tak bunku pred poškodením. Spomaľuje proces starnutia.

Vitamíny v mäse 2

Čo sa týka minerálov, väčšina minerálnych látok je rozpustná vo vode. Mäso je hlavným zdrojom železa, všeobecne platí, že čím je mäso červenšie, tým viac železa obsahuje. Železo z mäsa telo dokáže oveľa lepšie využiť ako železo zo zeleniny a ovocia. Pre naše telo je veľmi potrebné, pretože len vďaka nemu máme zdravú krv. Ak trpíme nedostatkom železa, pociťujeme neustálu únavu, neschopnosť koncentrácie a zníženú imunitu. Z mäsa pochádza aj zinok a tiež je lepšie využiteľný z mäsa ako z ovocia a zeleniny. Je potrebný predovšetkým pre rast a reprodukciu, nevyhnutný pri zdolávaní infekcií a pri liečbe rán. Minerálne látky v mäse nie sú tak stabilné ako vitamíny, pretože dochádza k ich stratám pri príprave mäsa, vytekajú spolu s mäsovou šťavou alebo sa vylúhujú do vývaru. 

Diskusia

(0 komentárov)
Žiadne komentáre