EDEN Školské jedálne

045/ 55 11 397 alebo 045 / 55 19 373

Späť

Je vegetariánstvo zdravé?

Pridané: 26.1.2017 14:01:14

26 Január 2017

Mnohí z nás sa pýtajú, či je vegetariánstvo zdraviu prospešné. Pokiaľ nepotrebujeme znížiť príjem mäsa, napríklad pre tráviace ťažkosti alebo pre nejakú už rozvinutú chorobu, vegetariánstvo nemusí byť práve to najlepšie pre naše zdravie, pretože nášmu telu môžu chýbať látky, ktoré sú inak obsiahnuté výlučne v živočíšnej strave. Sú to napríklad bielkoviny. Tie sa síce nachádzajú aj v zelenine, no nedokážeme ich tak stráviť. A ak nášmu telu dlhodobo chýbajú nejaké látky, môže sa to prejaviť vážnymi zdravotnými problémami. Tieto ťažkosti sa však neobjavia hneď a často sa ako dôsledok nevyváženého stravovania objavujú až po pár rokoch. Čo z toho vyplýva? Ak jedálny lístok vegetariána nebude dôkladne zostavený a jeho strava dôkladne vyvážená, vegetariánstvo nebude pre človeka prospešné.

Je vegetariánstvo zdravé?

Vegetariánstvo však môže mať mnohé pozitívne vlastnosti, samozrejme, ak máme na mysli vyváženú vegetariánsku stravu.

Vegetariánstvo prospieva k racionalizácii stravy a zdravé je dokonca aj iba čiastočné obmedzenie mäsa, pretože mäso sa na našom jedálnom lístku v poslednej dobe objavuje veľmi často.

Vegetariánstvo však nie je len o tom, že z jedálneho lístka jednoducho vynecháme mäso. To mäso treba niečím nahradiť a v prvom rade treba dbať o to, aby telu nič nechýbalo a malo dostatok všetkých potrebných živín. Bielkoviny z mäsa treba nahradiť konzumáciou mliečnych výrobkov a strukovín a jesť dostatočné množstvo vajec, semien a orechov. Tak isto treba brať do úvahy rôzne špecifiká rastlinnej stravy. Je napríklad bohatá na vlákninu, čo je super, ale na jej trávenie je potrebné väčšie množstvo vody, preto je dodržiavanie pitného režimu o to dôležitejšie. Okrem toho je nutné kontrolovať si príjem rastlinných tukov a v prípade nutnosti vitamín B 12 do tela dostať aj formou výživového doplnku. Vegetariánstvo so sebou prináša mnohé zmeny. Zvýši sa príjem ovocia a zeleniny a základom jedálnička sa stanú zemiaky, strukoviny a cereálne obilniny.

Ak sa na vegetariánstvo pozeráme ako na životný štýl a konzumujeme naozaj vyváženú stravu, vegetariánstvo môže byť pre nás naozaj prospešné. Nemali by sme však zachádzať do žiadnych extrémov, pretože čím väčšie sú obmedzenia vo výžive, tým viac pozornosti treba venovať tomu, aby naše telo malo dostatok živín a nič mu teda nechýbalo. Viaceré kľúčové živiny sa totiž nachádzajú v živočíšnej strave a vegetariánstvo, vegánstvo a iné typy podobného stravovania preto môžu spôsobiť nedostatok určitých živín.

Strava vegetariánov

V strave vegetariánov, ale predovšetkým sú v nebezpečenstve vegáni, môžu chýbať kvalitné bielkoviny, omega-3 mastné kyseliny, železo, zinok, vápnik, vitamíny D a B 12.

Vegetariáni a vegáni môžu mať menšie zásoby železa, pretože najlepšie vstrebateľné formy železa sa nachádzajú v mäse, hydine a v rybách. Vegáni zas majú nízky príjem vápnika, ktorý v kombinácii s nedostatočným príjmom bielkovín a vitamínu D môže nepriaznivo vplývať na rast a pevnosť kostí. Ďalšia živina, ktorá môže v takejto strave chýbať je vitamín B 12. Chýbať môžu aj omega-3 mastné kyseliny, ktoré sa nachádzajú v rybách. Sú dôležité pre vývin mozgu a normálneho videnia, pre zdravie srdca a niektoré ďalšie funkcie organizmu.

Našťastie, v súčasnosti je k dispozícii aj široký sortiment výrobkov pre vegánov a vegetariánov, ktoré nahrádzajú živočíšnu stravu. Príkladom sú rôzne druhy mliečnych náhrad mlieka i doplnky výživy. Bezmäsité alternatívy mäsa  sa používajú v receptoch ako náhrada za mäso. Aj niektoré klasické potraviny, ako raňajkové cereálie, džúsy a nátierky môžu byť obohatené o niektoré živiny a dokonca vhodné pre vegetariánov. Mnohí výrobcovia dnes myslia aj na túto skupinu konzumentov a dobrovoľne svoje výrobky označujú ako vhodné pre vegetariánov a vegánov.

Vhodné pre vegetariánov

Ak je vegetariánska strava dobre zostavená, vyznačuje sa relatívne vyšším príjmom ovocia, zeleniny, strukovín a orechov. Máva nižší obsah nasýtených tukov a cholesterolu, vyšší obsah vlákniny, vitamínov C a E, horčíka a draslíka. V porovnaní s osobami, ktoré konzumujú mäso, vegáni a vegetariáni  majú nižšie riziko vzniku cukrovky 2. typu, pretože ich strava je bohatšia na celozrnné obilniny, orechy a strukoviny a tie znižujú riziko cukrovky a dokonca pomáhajú udržiavať ustálenú hladinu cukru  v krvi aj u ľudí, u ktorých sa už cukrovka prejavila.

Vegetariánske potraviny

Vegetariánsky spôsob stravovania výrazne znižuje aj riziko úmrtia na civilizačné ochorenia, pretože životný štýl vegetariánov je v mnohom odlišný. Napríklad menej fajčia, menej pijú alkohol a kávu a ich telesná váha je nižšia ako váha priemerného občana.

Úplne bezmäsitá strava teda nemusí byť vhodná pre každého, avšak obmedzenie mäsa a zvýšenie príjmu ovocia a zeleniny, nebude nikomu na škodu. Pozitívne pôsobí aj častejšia konzumácia rýb. Ak sa chceme stať vegetariánom, nemôžeme jednoducho vylúčiť mäso a tým svoju snahu a ozdravenie životného štýlu ukončiť. Takýto spôsob stravovania totiž môže viesť k nedostatočnému prísunu minerálov, vitamínov a stopových prvkov.

Diskusia

(0 komentárov)
Žiadne komentáre