EDEN Školské jedálne

045/ 55 11 397 alebo 045 / 55 19 373

Späť

Dia pečenie

Pridané: 15.5.2017 08:30:00

15 Máj 2017

V minulosti sa hovorilo, že diabetik nemôže nič sladké a cukrovkári si odopierali všetky koláčiky a zákusky. V dnešnej dobe je to už iné, pretože existuje mnoho náhrad bieleho rafinovaného cukru a aj dostupnosť produktov, ktoré sú vhodné pre diabetikov je oveľa širšia ako pred pár rokmi. A tak si dnes už aj diabetici môžu pochutnať na sladkom koláčiku alebo múčniku. Je však potrebné ovládať množstvo sacharidových jednotiek a používať ingrediencie, ktoré nezvyšujú glykemický index. V dnešnom článku si povieme niečo o sladidlách a neštandardných múkach, ktoré sú vhodné pre pečenie dia koláčov.

Dia pečenie

Ako sladidlo môžeme použiť napríklad fruktózu. Je to jednoduchý ovocný cukor, ktorý má sladivosť až o 30 % vyššiu ako repný cukor. Je vhodná na dochutenie sladkých jedál, ale aj na varenie a pečenie. Existuje aj fruktóza s vanilkovou príchuťou. Tu môžeme v pečení použiť namiesto vanilkového cukru.

Aj brezový cukor je vhodný pre diabetikov. Nachádza sa v ovocí, v zelenine i v rôznych rastlinách. Nemá žiadnu vedľajšiu príchuť, odporúča sa na prípravu studených a teplých jedál, na prípravu nápojov bez zmien akéhokoľvek receptu. Môžeme ho použiť na osladenie zákuskov, tort, dezertov, zmrzlín. V receptoch nahradíme cukor 2/3 množstvom brezového cukru. Nie je vhodný na prípravu kysnutého cesta, pretože nezabezpečuje vhodnú pôdu pre kvasinky a cesto by nevykyslo.

Brezový cukor

V súčasnosti je v móde sladiť stéviou. Stévia je rastlinka, ktorá rastie v horských krajoch Brazílie a Paraguaya. Používa sa na sladenie, liečenie niektorých kožných chorôb a v kozmetike. Stévia je 300-krát sladšia ako cukor. Je možné použiť ju na priame sladenie nápojov, dochutenie sladkých jedál, ale je vhodná aj na varenie a pečenie. Má však svoju svojskú chuť, v koláčoch ju preto zmierňujeme kúskom čokolády.

Stévia

Prírodným sladidlom je aj sukrin. Je to zdravá alternatíva cukru. Vyskytuje sa v prírode, nachádza sa napríklad v melónoch, hruškách a v hrozne. Získava sa kvasným procesom z prírodných surovín. Nezvyšuje hladinu cukru v krvi a nemá žiadny vplyv na vylučovanie inzulínu, takže je vhodný aj pre diabetikov. Chutí aj vyzerá ako klasický cukor, je vhodný na priamu konzumáciu, na varenie i pečenie.

Použiť môžeme aj javorový sirup. Chuťovo pripomína karamel, je výborný napríklad do bieleho jogurtu, na palacinky alebo iné sladké jedlá. Rovnako sirup z agáve je prírodné sladidlo a vyrába sa z mexického kaktusu. Chuťou pripomína med. Je možné ho použiť na osladenie nápojov, bieleho jogurtu, na chlieb s maslom alebo na pečenie.

Javorový sirup

Obľúbený je aj hnedý kokosový cukor, ktorý je vyrobený zo sladkého nektáru z kvetov kokosovej palmy. Je to prírodné sladidlo, ktoré neobsahuje konzervačné látky. Má príjemnú karamelovú chuť. Poskytuje energiu a výživu v rámci zdravého životného štýlu. Jeho využitie je v piškótovom ceste, v bábovkách či v muffinoch. Všade tam, kde je jeho karamelová príchuť vhodná.

Hnedý kokosový cukor

Diabetici by mali experimentovať aj s múkou, pretože nie každá múka je pre nich vhodná. Použiť môžeme napríklad mandľovú múku, ktorá je bežne dostupná v obchodoch na Slovensku. Je často prisladená cukrom, takže obsahuje sacharidov podstatne viac. Ak nahrádzame v recepte polohrubú múku mandľovou múkou, stačí jej menej, asi tak polovičné množstvo.

Mandľová múka

Výborná na varenie a pečenie je gaštanová múka. Tiež je vhodná do omáčok, polievok, dezertov a do krémov.

Kokosová múka je zas vyrobená z čerstvej kokosovej dužiny, ktorú predtým sušili, zbavili tuku a nejemno pomleli. Konzistencia je veľmi podobná pšeničnej múke. Nahradíme ňou 15 až 20 % iných múk. Je ideálna na pečenie chleba, pekárenských výrobkov a zákuskov. Je bohatá na vlákninu 38%, čo je najvyšší podiel oproti ostatným múkam.

Kokosová múka

Sezamová múka vďaka vysokému podielu vlákniny spôsobuje pocit plnosti a preto môžeme použiť v rámci ktorejkoľvek diéty na zníženie telesnej hmotnosti aj pri paleodiéte. Oproti bielym múkam má oveľa nižšiu kalorickú hodnotu a menej uhľohydrátov. Pritom je vynikajúcim zdrojom kalcia, magnézia, zinku a železa. Je vynikajúcou surovinou pre kuchyňu, dodáva jedlám lepšiu chuť. Je rovnako vhodná na pečenie a zahusťovanie, lebo absorbuje veľa tekutín a tukov. Môžeme z nej pripraviť posúch, chlieb, muffin, zákusky, maslovo-ovocnú kašu, aj obaľovať mäso alebo zeleninu.

Sezamová múka

Ľanová múka je výborným zdrojom bielkovín, preto ju odporúčame aj pre vegetariánov. Vhodná je na pečenie a zahusťovanie, lebo absorbuje veľa tekutín a tukov. Je dobre začleniteľná do ktorejkoľvek diéty s nízkym obsahom uhľohydrátov. Je výnimočná pre vysoký podiel vlákniny.

Ľanová múka

A tak si nakoniec na koláčoch môžu pochutnať aj diabetici. Diabetické koláče môžu konzumovať aj všetci tí, čo chcú zdravšie žiť. Diabetické koláče môžu byť navyše naozajstnou lahôdkou  a  urobíme aj niečo pre svoje zdravie. Ponúkame vám pár inšpirácií.

Obľúbená je svieža DIA pochúťka. Na spodok formy rozložíme polovicu balíka piškót. Zmiešame 500 g odtučneného tvarohu s polovicou horkej čokolády, ktorú si nastrúhame. Premiešame a pridáme vyšľahanú šľahačku. Polovicu zmesi natrieme na piškóty, na ňu naukladáme zvyšok piškót a natrieme zostávajúci tvaroh. Ak chceme, môžeme dezert ozvláštniť aj ovocím, ktoré máme doma. Vrch ozdobíme nastrúhanou horkou čokoládou. Následne dáme stuhnúť do chladničky na 12 hodín a môžeme podávať.

Vyskúšajte napríklad aj citrónové DIA kolieska. Potrebujeme 100 g celozrnnej múky, 2 vajcia, 30 g práškového diabetického sladidla, 20 g ovocného cukru, ½ prášku do pečiva, 2 lyžičky citrónovej šťavy, kôru z ½ citróna a štipku soli. Všetko zmiešame a vypracujeme cesto. Vyvaľkáme ho a povykrajujeme z neho kolieska. Dáme upiecť do rúry na 180 stupňov na 5 až 10 minút. Treba dávať pozor, aby neprihoreli.

Citrónové dia kolieska

Ak ste diabetik a milujete tiramisu, už si ho nemusíte odopierať. Vyšľaháme si jednu šľahačku, pridáme do nej jedno mascarpone, podľa chuti ovocný cukor a poriadne to všetko vymiešame. Uvaríme silnú kávu, ktorú tiež osladíme ovocným cukrom. Namáčame do nej celozrnné piškóty, ktoré poukladáme na spodok pozdĺžnej misy. Nanesieme na ne trochu šľahačkovej zmesi a opäť naukladáme namočené piškóty. Postup opakujeme, kým nevytvoríme tri poschodia. Posledné je zo šľahačky. Vrch posypeme kakaom a necháme v chladničke poriadne stuhnúť. 

Diskusia

(0 komentárov)
Žiadne komentáre