EDEN Školské jedálne

045/ 55 11 397 alebo 045 / 55 19 373

Späť

August je bohatý na sezónnu zeleninu

Pridané: 4.8.2016 11:45:00

04 August 2016

V auguste dozrieva mnoho chutnej zeleniny. Určite by sme mali na svoj tanier občas priložiť niečo zelené. Nielenže to pekne vyzerá a ozdobí aj inak všedný tanier, ale rovnako to nášmu telu dodá mnoho dôležitých vitamínov. Skúsiť môžeme napríklad brokolicu, hlávkový šalát, ľadový šalát, papriku, rukolu, špenát alebo uhorku. Môžeme prihodiť aj niečo červené, taká cvikľa sa prekvapivo hodí do mnohých šalátov, mrkva je zas výborná do smoothie a paradajka by mala byť v našej chladničke vždy po ruke. A čo tak niečo svetlejšie, ale o to chutnejšie? Biela kapusta je výborným základom pre akýkoľvek šalát, jarná cibuľka ochutí chlebík s maslom, pór zasa nahradí aromatickú cibuľu. Medzi ďalšie zeleniny, ktoré dozrievajú v auguste patrí kaleráb, karfiol, kel, zeler a samozrejme stálice našich kuchýň, čiže cesnak, cibuľa a zemiaky. Pozrime sa však na niektoré druhy zeleniny, ktoré sú koncom leta azda tým najlepším, čo nám naša záhradka môže dať.

August je bohatý na sezónnu zeleninu

Baklažán 

Jednou z najzaujímavejších zelenín je baklažán. V prvom rade má doslova ohromujúcu farbu a v druhom rade je to zelenina, ktorá nesmie chýbať na poriadnej grilovačke. Baklažán však v sebe ukrýva mnoho minerálov a vitamínov. Je bohatý napríklad aj na železo, priaznivo pôsobí na obličky, chráni pred rakovinou a je výborný pre ľudí, ktorí majú problém so žlčníkom alebo pankreasom. Mnohí ľudia baklažán nemajú radi pre jeho horkosť, ale je tu jednoduchý trik, ktorý tento problém vyrieši. Baklažán treba pred varením vždy rozkrájať a posoliť. Soľ z neho vytiahne nepríjemnú horkú chuť. Baklažán potom osušíme papierovou vreckovkou. Ako však pripraviť baklažán? Je vhodný na prípravu nátierky, dá sa naplniť syrom a olivami a zapiecť v rúre, ale výborne chutí aj grilovaný s balkánskym syrom a orieškami. V školskej jedálni sa z neho pripravuje kráľovská zeleninová príloha.

baklažán

Cuketa

Priam čarovnou zeleninou je aj cuketa. Patrí medzi tie najhodnotnejšie letné plody. Má veľmi jemnú chuť a preto sa rovnako hodí do šalátov ako aj k mäsu. Môžeme ju opiecť, nakrájať do polievky alebo pridať do šalátov. Najlepšie je ju kombinovať s paradajkami, cibuľou, paprikou, baklažánom a hubami. Keďže je sama nevýrazná, je potrebné vyberať k nej zeleninu výraznejšej chuti. Tí, ktorí cuketu s obľubou pripravujú, ju nazývajú lahodnou a chrumkavou. Vďaka jej neutrálnej chuti je možné pripraviť ju na sladko i na slano. Okrem toho pomáha prekonávať horúčavy a úspešne bojuje s dehydratáciou. V školskej jedálni môžeme vyskúšať napríklad cuketové placky alebo lasagne s cuketou.

Cuketa

Zelený hrášok

Na záhrade v tomto období ešte stále dozrieva aj zelený hrášok, aj keď jeho kraľovanie už končí. Na začiatku leta bola najlepšia príležitosť na jeho zbieranie, no v mnohých záhradkách sa nájde aj koncom leta. Navyše ho môžeme konzumovať počas celého roka, pretože si ho môžeme zamraziť, ale aj sterilizovať. Na tanieri pekne vyzerá, ale čo je dôležité, o to lepšie chutí. Je výborným zdrojom vitamínov a do jedálneho lístka by ho mali zaradiť dve skupiny obyvateľstva: budúce mamičky a ľudia trpiaci na srdcovo-cievne ochorenia. Je výborný pre deti, pretože im dodá energiu, pomáha budovať pevné kosti a poskytuje dostatok energie pre mozog. Deti ho navyše aj milujú, pretože je sladký a šťavnatý. Čerstvý zelený hrášok pomáha zvládať psychické vypätie, nepokoj a depresie, je bohatým zdrojom vitamínu B1, priaznivo vplýva na nervovú sústavu a pomáha dokonca aj udržiavať stabilnú hladinu cukru v krvi.

Zelený hrášok

Tekvica

Na našich tanieroch sa čoraz častejšie objavuje aj tekvica. Práve začne jej čas a sprevádzať nás bude svojou krásnou farbou až do konca jesene. Je to vynikajúca a zdraviu prospešná plodina, ktorá sa dá využiť na rôzne spôsoby. Navyše prospieva nášmu telu, neobsahuje takmer žiadne alergény, je vhodná pri redukčných diétach a neobsahuje takmer žiadny tuk. Využiť sa dajú dokonca aj semiačka z nej. Usušené v rúre sú pochúťkou a zároveň aj pohladením pre náš organizmus. Tekvica je úžasná aj tým, že existuje veľmi veľa druhov. Niektoré sú veľké a mohutné a môžu mať až 30 kilogramov. Môžu mať rôzne zafarbenie šupky aj dužiny a tvary sú tiež rôznorodé. To však nič nemení na tom, že je ľahko stráviteľná a vhodná aj pre cukrovkárov. Okrem toho, znova musíme vyzdvihnúť semená tohto plodu, ktoré sa môžu jesť lúpané, pražené a solené. Pridávajú sa do pečiva i polievok. Sú chutnejšie a hlavne zdravšie ako obyčajné chrumky a okrem toho pomáhajú znižovať cholesterol.

Tekvica

Zelená fazuľka

V prvom rade by sme mali vedieť, že síce sú zelené fazuľky veľmi obľúbené a chutné, nesmú sa však za žiadnych okolností konzumovať surové, pretože v takejto forme sú jedovaté. Ale tepelne upravené zelené fazuľky sú výbornou pochutinou pre každého diabetika, pretože znižujú obsah cukru v krvi a majú v sebe mnoho antibakteriálnych látok. Pomáhajú regenerovať a omladzovať bunky a mali by ich konzumovať predovšetkým onkologickí pacienti. Okrem toho pomôžu každej žene, ktorá má až príliš jemné vlasy a lámavé nechty. A v kuchyni majú mnohoraké použitie. Môžeme z nich pripraviť polievku, prílohu k mäsu, zapiecť so zemiakmi alebo z nich urobiť chutný šalát. Okrem toho je zelená fazuľka bohatá na železo a bielkoviny a tiež obsahuje veľa vitamínu C a kyselinu listovú. Tiež má veľa vlákniny a čo je úplne super, pomáha zahnať únavu, nervozitu a nesústredenosť.

Zelená fazuľka

 

 

Diskusia

(0 komentárov)
Žiadne komentáre