EDEN Školské jedálne

045/ 55 11 397 alebo 045 / 55 19 373

Späť

Ako zdravo nahradiť mäso

Pridané: 26.1.2017 15:00:55

26 Január 2017

Ešte pred nedávnom bolo u nás mäso nedostatkovým tovarom. Mäsový obed bol považovaný priam za luxus a za niečo výnimočné. Mnohé rodiny mäso konzumovali len v nedeľu. V súčasnosti je mäso dostupné takmer pre všetkých. Je to však zdravé, ak na obed máme niečo s mäsom a na raňajky a večeru zasa nejaký mäsový výrobok? Nie je toho mäsa naraz veľa? Mnohí ľudia sa to pýtajú tiež a práve preto na ulici čoraz častejšie narazíme na vegetariána. Nie je však mäso ako mäso. Problémom sú mäsové výrobky a polotovary, ktoré nám šetria čas, ale pre náš organizmus nie sú dobré. Samé paštéty, šunky, salámy, párky. Ak jeme priveľa takýchto výrobkov, zahrávame si s vysokým krvným tlakom, srdcovým infarktom, mŕtvicou, vysokým cholesterolom a cukrovkou druhého stupňa.

Ako zdravo nahradiť mäso

Čo robiť, keď sme sa nakoniec rozhodli mäso vylúčiť zo stravy? V prvom rade by sme sa mali dôkladne informovať o výžive a dbať na pestrosť a vyváženosť stravy. Vhodne zostavená vegetariánska strava, ako sme už povedali, je teda zdraviu prospešná. Navyše môže poskytovať aj výhody vo forme prevencie a liečby mnohých ochorení.

Chcete sa stravovať zdravšie, ale mäsa sa neviete vzdať? Nemusíme sa ho zdávať úplne. Stačí, ak jeho konzumáciu obmedzíme. Navyše by sme mali začať konzumovať viac zeleniny, strukovín a celozrnných výrobkov. Zdraviu prospešné sú aj orechy a rôzne semienka. Okrem toho však na trhu existujú aj vegetariánske náhrady mäsa. Sú to veľmi zdravé a chutné potraviny, ktoré nahradzujú mäso alebo výrobky z mäsa. Dodajú organizmu potrebné množstvo bielkovín, sú ľahko stráviteľné, nezaťažia tráviaci systém a pomáhajú aj s detoxikáciou organizmu. nájdeme ich v obchodoch so zdravou výživou, ale aj v mnohých supermarketoch. Povedzme si niečo aj o nich.

Tofu

Tofu pochádza z Číny a je vyrobené zo sójového mlieka. To sa pripravuje zo sójových bôbov a vyzráža sa pomocou morskej soli. Je dostupné biele neochutené alebo ochutené. Celkovo máme na výber z viacerých druhov tofu, od prírodného až po údené alebo dokonca s príchuťou cesnaku alebo rôznych byliniek. Je bohatým zdrojom rastlinných bielkovín.

Tofu má vysoký obsah bielkovín, ktoré sú ľahko stráviteľné. Neobsahuje cholesterol, ale naopak dostatok vlákniny a nenasýtených mastných kyselín. Tofu tak isto ukrýva vitamíny skupiny B, vápnik, železo a horčík. Tofu je vhodnou potravinou pri alergii na mlieko, intolerancii na lepok alebo pri rôznych redukčných diétach.

V kuchyni má veľmi široké využitie. Mäkké tofu sa používa do rôznych omáčok a zálievok. U nás je však bežnejšie pevné tofu, ktoré môžeme údiť, piecť, grilovať alebo opekať. Jeho použitie je naozaj rôznorodé. Tofu môžeme marinovať v rôznych nálevoch, povariť vo vývare zo zeleniny a pod.

Tofu

Tempeh

Zo sójových bôbov je vyrobený aj tempeh. Je to kráľ medzi výrobkami, ktoré nahradzujú mäso. Je upravený špeciálnou plesňou. Je to vlastne sójový syr s ušľachtilou plesňou, podobne ako hermelín. Tento pokrm pochádza z Indonézie, kde sa predáva zabalený v listoch banánovníka. Veľmi dobre zasýti, pretože obsahuje mnoho bielkovín.

Pochádza z Indonézie, kde patrí ku každodennej potrave. Svojou chuťou a konzistenciou pripomína kura, chutný plátok teľaciny alebo rybie filé. Jemne vonia po orechoch alebo hubách. Poznáme však viac ako 30 najrôznejších druhov tempehu. Niektoré sú vyrobené zo strukovín, iné z obilia a sóje, ale tiež z ryže, jačmeňa, pšenice, ovsa, žita či iných semien.

Tempeh sa začal vyrábať pred stovkami rokov na Jáve a dnes je najobľúbenejším sójovým výrobkom v Indonézii. Obľúbený je však aj v Holandsku a Malajzii.

Tempeh

Seitan

Seitan sa vyrába ručne zo pšeničnej múky, sójovej omáčky, zeleniny a korenia. Je dostupný neochutený alebo smažený skombinovaný so zeleninou. Má veľa bielkovín, málo kalórií a je ľahko stráviteľný. Môžeme ho upravovať rovnakými spôsobmi ako mäso, len doba prípravy je kratšia. Taktiež je veľmi diétny - 100 gramov seitanu obsahuje cca 120 kalórií a preto je veľmi vhodnou stravou pre ľudí snažiacich sa niečo zhodiť. Môžeme ho kúpiť v obchodoch so zdravou výživou.

Seitan

Klaso

Klaso sa vyrába zo pšeničnej bielkoviny a korenia. Je určený na ďalšiu spotrebu, ale je možné ho konzumovať aj za studena. Má približne rovnaký obsah bielkovín ako klasické mäso. Jeho základom sú obilniny. Obsahuje minimum cholesterolu, nízky obsah tuku a vysoký obsah vlákniny. Je ho možné kúpiť aj vo forme klasických mäsových výrobkov, ako sú sekaná, tatarák, rezne či klobásy. Čisté klaso môžeme pripravovať ako mäso. Napríklad si na oleji osmažíme nakrájanú cibuľu, pridáme na kocky pokrájané klaso, korenie a spoločne všetko restujeme asi 3 minúty. Potom zasypeme múkou a premiešame. Po chvíli zalejeme vodou, necháme prejsť varom a na miernom ohni varíme ešte 5 minút. Ochutíme a podľa potreby osolíme. Hotové jedlo posypeme jemne nakrájanou petržlenovou vňaťou. 

Klaso

Robi

Robi je mäso vyrobené z červenej repy. Je vhodné na ďalšiu úpravu a výrobu napodobenín rezňov a do omáčok. Je to výborná náhrada mäsa, pretože ho môžeme spracovávať varením, smažením, pečením, grilovaním a za studena ho môžeme použiť do šalátov a nátierok. Obsahuje minimum tuku, je takmer bez cholesterolu. Pri jeho výrobe sa nepoužívajú konzervanty a energetická hodnota je porovnateľná s kuracinou. Kúpiť si ho môžeme vo forme plátkov, sekanej, ale rovnako aj v podobe už hotových výrobkov. Robi je vhodné pred prípravou ochutiť alebo marinovať v sójovej omáčke. Robi však môžeme pripraviť aj nasledovne:

Robi mäso marinované v sójovej omáčke ugrilujeme z každej strany asi 2 minúty. Červenú kapustu vložíme do skaramelizovanej červenej cibule, pridáme badián, škoricu a bobkový list. Postupne pridávame džús. Kapustu občasne miešame, karamelizujeme, až kým nie je chrumkavá, asi 20 – 30 minút. Ku koncu zastrekneme balzamikom a limetkou. Pripravíme si ražné placky: V miske rozmiešame ražnú múku spolu s pohánkovou múkou, olejom, soľou a vodou, až kým nevznikne konzistencia palacinkového cestíčka. Rozlejeme na gril alebo veľkú panvicu a z každej strany opekáme, grilujeme asi 2 minúty.

Robi

Šmakoun

Šmakoun je čistá bielkovina vhodná predovšetkým pre diabetikov, ktorí sú športovo aktívni. Je to produkt vyrobený z vaječných bielkov vhodný do šalátov a nátierok. Má dobrú chuť a nízku energetickú hodnotu.

Je to česká, plnohodnotná potravina určená pre zdravý životný štýl. Obsahuje kvalitnú živočíšnu bielkovinu. Je bez tuku, cholesterolu, lepku a s minimom sacharidov a energie. Je možné ním vypĺňať a dopĺňať tradičné recepty, pretože má veľmi pestré využitie.

Šmakoun

Diskusia

(0 komentárov)
Žiadne komentáre