EDEN Školské jedálne

045/ 55 11 397 alebo 045 / 55 19 373

Späť

Ako deti skamarátiť s jedlom

Pridané: 8.6.2016 14:45:00

08 Jún 2016

Dňa 8. júna slávime Deň najlepších priateľov. Sami dobre viete, akí sú priatelia dôležití a tiež, že je veľmi ťažké nájsť toho správneho. Rovnako ťažké môže byť deti naučiť vyberať si to správne jedlo. No je úlohou rodičov, aby svoje deti viedli k správnemu prístupu k stravovaniu. Sú totiž potraviny, ktoré by sa deťom mali stať priam najlepšími priateľmi, mali by sa s nimi kamarátiť a na ich tanieroch by sa mali objavovať čo najčastejšie.

Ako deti skamarátiť s jedlom

Stravovacie návyky vznikajú už v prvých rokoch života, preto je veľmi dôležité, aby sa už v ranom detstve deti naučili, s ktorými potravinami sa treba kamarátiť, aby prijali všetky potrebné živiny. Ako to však rodičia dosiahnu? Najlepším spôsobom je ísť dieťaťu príkladom. Nemôžeme od dieťaťa chcieť, aby jedlo porciu zeleniny denne, ak sa my napchávame sladkosťami. Deťom treba postupne predstavovať nové potraviny a privykať ich na zdravé pokrmy. Ak tak rodičia urobia v ranom detstve svojich detí, vypestujú v nich pozitívne stravovacie návyky, ktoré ich budú sprevádzať po celý život.

Symbolom detstva sú predovšetkým sladkosti, no rodičia veľmi dobre poznajú ich negatívne stránky. Úplne ich deťom odoprieť však nie je správne, ale je potrebné ísť zlatou strednou cestou. Sladkosti sú nebezpečné predovšetkým tým, že hoci dodajú telu mnoho energie, neobsahujú takmer žiadne užitočné živiny.

Deti a sladkosti

Deti potrebujú v prvom rade zdravú a rozmanitú stravu. Nemali by v nej chýbať obilniny, ovocie a zelenina. Osobitne dôležité sú bielkoviny, tie dieťa získa z mäsa, rýb, mliečnych výrobkov, strukovín a obilnín. Dôležitým zdrojom kalórií je pre deti mlieko. U detí navyše nie je potrebné obmedzovať príjem tuku, pretože aj ten deti potrebujú a spotrebujú ho dokonca aj viac. No mastné a vyprážané jedlá by na ich jedálničku naozaj nemali čo robiť a treba ich nahradiť grilovanými a pečenými jedlami.

Deti často odmietajú zeleninu, no mnohokrát preto, že je pre nich niečím novým. Nové jedlá treba deťom predstavovať postupne a po malých dávkach. Osvedčilo sa nové potraviny skúšať vtedy, keď je dieťa naozaj hladné, napríklad po športovej aktivite. No ak aj dieťa jedlo odmietne, netreba hneď vešať hlavu a ako sa hovorí hádzať flintu do žita. O pár dní to môžeme skúsiť znova. Surovinu pripravíme iným spôsobom, inak ju naservírujeme alebo zmiešame s takou potravinou, ktorú deti majú veľmi radi. No nezabúdajme, že niektoré potraviny sa dieťa jednoducho nenaučí jesť a môže mať k nim trvalý odpor.

Deti a zelenina

Množstvo jedla, ktoré dieťa potrebuje sa mení v závislosti od jeho výšky, hmotnosti, pohlavia a stupňa aktivity. Mení sa aj chuť do jedla. Kolíše podľa toho, či dieťa prechádza obdobím pomalého alebo rýchleho rastu. Stravovacie návyky sa rapídne začnú meniť nástupom puberty. Chuť do jedla sa výrazne zvýši. Deti ju v tomto období často zaháňajú nejakou drobnosťou, no vynechávajú normálne raňajky, obed a večeru, čo môže mať negatívny vplyv na tvorbu ich stravovacích návykov.

Adolescenti potrebujú k správnemu rastu všetky živiny vo väčšom množstve. Týka sa to predovšetkým kalórií a bielkovín. Na správnu tvorbu kostí sú dôležité bielkoviny, vápnik, fosfor a vitamín D. V puberte sa však deti čoraz častejšie stravujú  mimo domu, začínajú sa sami rozhodovať, kde a čo budú jesť, a často prepadnú lákadlám rýchleho občerstvenia. Jedia, kedy im napadne a vynechávajú dôležité jedlá, napríklad raňajky. To môže u nich vyvolať letargiu a neschopnosť sústrediť sa.

Fastfood a deti

Ľahké raňajky, napríklad nízkotučný jogurt a čerstvé ovocie alebo obilniny s ovocnou šťavou, sú určite veľa lepšie než prázdny žalúdok. To nie je správne, pretože predovšetkým v puberte sú požiadavky na výživu mimoriadne vysoké.

Dospievajúca mládež s obľubou jedáva kalorické a sladké jedlá, rôzne chrumky, čokoládu, hamburgery a šumivé nápoje. Jedlá v stánkoch rýchleho občerstvenia však navyše obsahujú aj veľmi veľa sodíka a kalórií. Preto je dôležité, aby dieťa dostávalo zdravé jedlo aspoň doma. Konzumovať by malo predovšetkým ovocie, zeleninu, ryby, celozrnné pečivo a strukoviny.

Zdravé jedlo

Rodičia by v deťoch mali posilňovať radosť z jedla. Dôležité je napríklad spoločné stolovanie, kedy rodina trávi spoločný čas. Tak isto sa deti môžu pridať k príprave jedla a v kuchyni pomôcť s nejakými drobnými prácami. Spoločné chvíle strávené pri príprave jedla alebo pri stolovaní pozitívne ovplyvňujú spoločenské väzby a tým aj utužujú vzťahy a priateľstvá. Niet nad spoločnú večeru a chvíle strávené pri spoločnom jedle.

Rodinná večera

Diskusia

(0 komentárov)
Žiadne komentáre